RECENZE: Jakub Ćwiek, Lhář 3

Článek od: Michal Pavlič - 21.03.2013

Byť bohom je skvelé. Večná existencia, nadľudská moc, nymfy a sukuby, medovina Asgardu a nektár Olympu... Ach, radosť žiť! Avšak keď ste bohom klamu v „dobrovoľnej“ (tzn. dobrovoľne nasilu) službe u anjelov, ste radi, ak si môžete ako bežný pracovitý smrteľník dovoliť dovolenku. Ibaže...

Dovolená je v háji. Čtyři jezdci Apokalypsy právě vyrazili… Lucifer dává znamení svým zástupům a všechno nasvědčuje tomu, že scénář poslední bitvy bude velmi odlišný odtoho, jak jej známe odsvatého Jana. Recept na vyrovnání šancí je jediný – odstranit Antikrista dříve, než dospěje. Pro Lokiho je taková mise snadnou záležitostí. Jenže zásluhou elfů Antikrist zmizel a v kolébce leží jakési divné dítě…

Ako z anotácie vidno, Lokiho život je ako záver skúškového obdobia u lenivejšieho študenta – problém nad problém, horiace termíny, nečakané zistenia, a navyše, ak Loki v skúškach neobstojí, nuž, stane sa katastrofa celosvetových rozmerov. Doslova. Jakub Ćwiek sa skrátka s Lokim nemazná. Nepreklínajte ho však, pod tlakom je aj samotný autor, keďže si po dvoch poviedkových knihách trúfol na román. Ako som už spomenul v predošlej recenzii, Ćwiek je autor evolučný a potvrdzuje to aj v tretej knihe dobrodružstiev najchytrejšieho podvodníka pod slnkom.

Nie je ale možné vypracovať sa na poviedkach a v prvom napísanom románe nemať viaceré znaky a postupy kratších žánrov. Na jednej strane je to dobrá vec, na tej druhej už menej. Úvodné strany knihy patria skvelo vypointovanému prológu, po ktorom nasleduje pravidelné, avšak niekedy až prirýchle striedanie scén. To sa trochu bije s dejom v knihe, ktorého jednotlivé dejové línie až tak neuháňajú vpred, resp. sa nikam zásadne neposúvajú. Asi najviditeľnejšie je to vidno v prípade príbehu s Jenny, ktorá uviazla v Paríži uchvátenom zombie-nákazou, či línie s bruchatým Bakchom, ktorý zas stráži falošného Mikuláša a popritom drží hladovku.

Neznamená to však, že by Ćwiekova treťotina™ bola nudná, to veru nie. Sčasti za to môže nálada panujúca v knihe, ktorá so zvestovaním Apokalypsy postupne naberá na temnote, no zároveň obsahuje ľahkohumorný tón. Vďaka tomu si môžete užiť čítanie o démonoch chrumkajúcich chipsy, bohoch okusujúcich gauče či Luciferovi citujúcom Ježiša. Len ten posledný prípad sa až pričasto opakuje a smeruje od úsmevu k trápnosti.

Ďalším faktorom, ktorý sa odráža na pútavosti a znalého čitateľa drží pri rozsahom neveľkej knihe, je kresťanská mytológia, ktorú autor zapája vo väčšej miere než predtým. Šikovné a originálne využitie a odkazovanie na Bibliu či evanjeliá polahodí chuťovým pohárikom rozhľadenejších čitateľov a mne zas do budúcna navodilo očakávania čitateľsky náročnejšej knihy. Nie je to však sťažnosť na to, že kniha nie je niečím iným, pretože Lhář je séria napísaná s cieľom pobaviť a odreagovať, čo aj spĺňa. No, možno s výnimkou jedného menšieho nazlostenia, keďže kniha má otvorený konec. Brány pekelné sú otvorené, rovnako aj všetky dejové línie, a tak mi neostáva nič iné, len dúfať, že nakladateľstvo Triton sa s vydaním štvrtého dielu poponáhľa. Pretože... koniec sveta sa blíži!

Jakub Ćwiek - Lhář 3

Nakladateľ: Triton
Preklad: Robert Pilch
Obálka: Piotr Cieśliński
Redakcia: Dana Veselá
Rok vydania: 2013
Počet strán: 240
Rozmer: 125 x 200
Prevedenie: paperback
Cena: 259 Kč

Přidat komentář