RECENZE: Matt Murray, Šmoulové a jejich svět

Článek od: Petr Simcik - 28.03.2013

Už kvůli věkovému omezení šmoulích fanoušků u nás je Šmoulové a jejich svět zvláštní a z mého pohledu odvážný počin.

Co nebo kdo jsou šmoulové asi není třeba představovat, ale pro jistotu alespoň stručně: Šmoulové jsou malí modří skřítci žijící v houbových domečcích a v současné době už jsou hrdiny snad na všech myslitelných nosičích. V knihách, komiksech, seriálech, celovečerním hraném filmu, v několika audio příbězích a to nepočítám 3D přesah do skutečného světa ve formě postaviček, plyšáků nebo šmoulí stavebnice Mega Block. V našich končinách jsou šmoulové opravdu čistě doménou dětí, ale ve světě tomu tak většinou není. Existují šmoulí sběratelé, kteří by za poslední chybějící postavičku z limitované série z bůhví jakého roku dali veškeré úspory i tací, kteří bez ohledu na věk hltají každý nový šmoulí příběh. Koneckonců to není tak dávno, kdy jsem i těm plnoletým doporučoval komiks Šmoulové na plovárně a těšil se na Šmouly a hazard, kteří jsou bohužel stejně v nedohlednu jako byli tehdy.

Už kvůli věkovému omezení šmoulích fanoušků u nás je Šmoulové a jejich svět zvláštní a z mého pohledu odvážný počin. Na koho totiž cílí? Děti to nebudou a dospělých hltajících šmouly u nás moc není. Nebo přece? Šmoulové a jejich svět jsou totiž příběhem šmoulů, resp. jejich otce Pierra Culliforda alias Peya, který to, věřte nebo ne, neměl v začátcích vůbec lehké. Dokonce mu kdysi řekli, že neumí kreslit! No, pak si asi rvali vlasy, protože Peyo, nejen že kreslit uměl, ale co je důležité, uměl se i prodat a proto vznikl příběh, který by mohl být inspirací pro všechny začínající kreslíře a ilustrátory.

Šmoulové a jejich svět jsou průvodcem jednoho velkého úspěchu. Kniha popisuje trnitou cestu šmoulů na papír, k prvnímu sešitku o černých šmoulech, počátek jejich úspěchu a postupnou expanzi do ostatních odvětví zábavního průmyslu včetně například šmoulích parků, které už jsou ale opět minulostí. Ona přeci jen sláva šmoulů, tedy ta hlavní, kdy se na ně stály fronty jako dnes na nový iPhone, je už poměrně zaprášená a ani celovečerní film, kterým ona šmoulí encyklopedie končí, na tom nedokázal nic změnit. Šmoulové se tak nějak usadili a z boomu se vrátili do svého normálu, tedy na stránky komiksů. Ještě před nedávnem byli ale šmoulové na vrcholu a v plné síle a útočili na západní svět ze stránek komiksů, obrazovek televizí, vitrín hračkářství a při jejich expanzi se řešily takové věci, jako přebarvení černých šmoulů na fialové, kvůli americkému trhu, nebo to jak vlastně šmoulové vypadají v nekreslené podobě, aby mohli být lehce transformováni v plyšáky a gumové postavičky.

Kniha je pojatá jako některé moderní encyklopedie pro děti, tedy s kapsami s obsahem, všitými kopiemi dokumentů a pod. Vesměs jde o plakáty, ale i instruktážní příručku pro kreslíře nebo první šmoulí sešitek. Vše pochopitelně v originále, tedy francouštině. To vše, až na několik přiložených nálepek jsou opět spíše přílohy pro dospělé. Na druhou stranu si jako dospělý budete asi připadat poněkud divně, listujíce bez asistence dětí knihou plnou kreslených skřítků. Šmoulové a jejich svět je prostě kniha plná rozporů. Ať už po obsahové stránce nebo v orientaci na cílovou skupinu. Pro děti obsahuje příliš nezáživné informace zkousnutelné někdy v pubertě (Snad vyjma přehledu všech postaviček s krátkými BIO informacemi.), kdy je už ale nebude zajímat. Pro dospělé vypadá zase příliš dětsky a i upoutávky na obálce slibují plakát šmoulí vesnice a samolepky. Přesto právě pro ně je určena nejspíš, ať už jako příběh fenoménu jejich dětství, který pronikl i do naší socialistické vlasti, informační databáze odpovědí vlastním šmoulopozitivním potomkům, nebo jako motivační příručka pro ty, kteří chtějí prorazit v profi kresbě.

Šmoulové a jejich svět
Autor: Matt. Murray
Počet stran:128 stran