RECENZE: František Kotleta, Mega hustej nářez

Článek od: Martin Stručovský - 02.05.2013

František Kotleta uzavírá trilogii Bratrstvo krve a nezbývá nic jiného, než se podívat, jak se mu povedla.

Napřed ale menší rekapitulace.

V prvním díle (Hustej nářez) Zemi napadla a ovládla mimozemská rasa Kartanů, s čímž se nehodlala smířit další rasa, mocnější než lidé, upíři. A to včetně hlavního hrdiny Jana Bezzemka. Text provázela spousta akce, hlášek a nechyběl ani sex, aby si hrdina mohl sem tam oddechnout. Všichni jsme si mysleli, že se jedná o něčí vtípek (první ukázky se objevovaly vždy na apríla) a že zůstane jen u jednoho románu. Jenže pak pak přišel díl druhý (Fakt hustej nářez), který nás přesvědčil o pravém opaku.  Dorazil nezničitelný záporák Frank Channon, který jako kdyby vypadl z akčních filmů 80. let. Jan získal pár nových spojenců, převážně zrekrutovaných z brazilských transvestitů a zasadil Kartanům několik ran, které ale připomínaly pouhé bodnutí komára. Což rozhodně nestačí. Ano, nastává čas války ve velkém stylu. Doufám, že jste připraveni, protože opět naskakujete do dobře rozjetého vlaku.

Kdo četl předchozí díly, ví přesně, že ho čeká další akční jízda. Jan Bezzemek a jeho spojenci se vrhají do nebezpečí po hlavě, přitom sotva stačí nabíjet zbraně, a zanechávají za sebou spoustu popadaných mrtvol. Ztráty jsou velké na obou stranách barikády a ke slovu se dostává i zrada. Kotleta se s tím  opět nepaře a dává nám dobrou akční krmi, která si na nic nehraje a především čtenáře baví.

Nechybí ovšem ani vývoj hlavního hrdiny. Jan Bezzemek byl v jedničce nadržený frajírek, co si užíval nesmrtelnosti a musel se dostat pod každou sukni. Ve dvojce si uvědomil vážnost situace, dost se zklidnil a začal se připravovat na budoucí roli. Roli vůdce odporu, která se plně projeví právě v Mega hustém nářezu. A Kotleta tuhle hrdinovu „pózu“ dokáže prodat bez problémů.

Ovšem i autor prošel značnou proměnou.  Mega hustej nářez je pořád skvělá zábava, ale zároveň je jiný, než tomu bylo u předchozích dílů. Z románu čiší, jak moc autor vyzrál a vypsal se.  Kotleta se pořád nebojí dělat husarské kousky (v tomto díle s atomovkami nebo výlet hrdinů na Kartany obležený Pražský hrad), ale zároveň je umírněnější. A tak od jedničky ubylo na humoru a přibylo víc psychologie. Kotleta naštěstí není Freud, takže žádné hluboké analýzy nečekejte. Ale i tak se docela slušně hrabe v Bezzemkově psychice a stejně jako u Fakt hustýho nářezu se ve vás pokusí rozdmýchat emoce. Což se mu tentokrát i povede.

Podle posledních zpráv by snad časem měla k trilogii přibýt ještě další knížka, která asi bude popisovat Janova mladá upíří léta. Ale než se tak stane, poteče nám už na podzim z důlků Perunova krev. Pokud si tedy zase Franta nedělá srandu.

Bratrstvo krve: Mega hustej nářez
Kotleta, František

Nakladatel: Epocha