RECENZE: Ransom Riggs, Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Článek od: Slayer - 25.05.2013

V roce 2011 vydalo nakladatelství Quirk Books knihu jež v českém překladu zní Sirotčinec slečny Peregrinové pro opuštěné děti. Nakladatelé ani sám autor netušili, jaký tím spustí fenomén. Mysteriózní příběh s nádechem fantastiky, hororu a jemné romantiky dokázal učarovat nejednoho čtenáře. Bylo pouze otázkou času, než tento bestseller zaútočí na pulty českých knihkupectví. K našemu štěstí jsme nemuseli čekat příliš dlouho. Stalo se tak o rok později díky vydavatelství Jota. Nakladatelství se o svého svěřence dokázalo postarat s luxusem sobě vlastním. Grafickou úpravou, kvalitním překladem se dokázalo přiblížit do té doby nepřekonatelnému Argu. Vybízí se základní otázka – stojí sirotčinec vůbec za přečtení?

Příběh není ve výsledku nijak zvlášť výjimečný, avšak práce se slovy a s psychologií postav jej posouvá o level výše. Hlavní postava šestnáctiletý Jacob od narození obdivuje svého stařičkého dědečka Abrahama, válečného veterána, jenž strávil své dětství v tajemné instituci, kam se ukrývaly děti se zvláštními schopnostmi před nebezpečím skrývajícím se v okolním světě. Jacob v průběhu dospívání přestává historkám věřit a svého dědečka považuje za blázna. Do té doby, než jej objeví v doslova smrtelně nebezpečné situaci s neznámým tvorem. Od té chvíle se ocitá v  kolotoči děsivých událostí, které by dokázaly přivést do psychiatrické léčebny každého. Jacob se ovšem nevzdává a pouští se do dobrodružného pátrání po legendárním sirotčinci.

Riggsovi se povedlo, to co málu autorů v současné době. Dokázal napsat sympatické dětské postavy, jejichž osud není čtenáři lhostejný. Jacob v průběhu příběhu dospívá z nevinného chlapce s lehce skeptickým pohledem na svět, v muže v pravém slova smyslu, který se nebojí těžkých obětí. Ze skeptika se stává hrdina jistý svým rozhodnutím.

Shrnuto, podrtženo: Riggs dokáže vybudovat hutnou atmosféru doprovázenou ruku v ruce děsivými dobovými fotografiemi zvláštních dětí, propracovanou psychologii postav a tajuplnou mytologii dohnanou do absolutní dokonalosti, avšak po příběhové stránce předkládá čtenáři provařená klišé o škole dětí se super schopnostmi (X-meni zde byli přeci jen dříve). Ve výsledku kniha neurazí, ale ani nenadchne. Jak jen to říct slušně? Chybí tomu zkrátka koule! Jakožto úvod fantaskní série milé překvapení, avšak jako samostatné vydání, menší zklamání. 70%

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti /Miss Peregrine's Home for Peculiar Children/
Riggs, Ransom

Vydala: Jota