FILM: Muž z oceli (Man of Steel)

Článek od: Marta Novotná - 17.06.2013

Nejedná se o pokračování jakéhokoliv z předchozích filmů, ale o úplně nový začátek. Vše, co o Supermanovi víte, pusťte z hlavy. Scénárista David S. Goyer (Jumper, Batman začíná) vzal postavy a momenty, které z příběhů o Clarku Kentovi všichni známe, zamíchal s nimi a rozhodil je v novém složení. Pokud bychom vycházeli pouze z televizní a filmové tvorby, nalezneme v příběhu prvky z filmů Superman (1978), Superman II (1980) a seriálu Smallville (2001).

Pod režijní taktovkou Zacka Snydera (Sucker Punch, 300: Bitva u Thermopyl) tak vznikl snímek, jehož příběh vám přijde důvěrně známý a přitom si nikdy nemůžete být jistí, jak se která situace vyvine a co bude následovat. Napětí z této nejistoty vás udrží ve střehu až do konce filmu, a tak snadno překonáte i flashbacky do Clarkova dětsví, kterých by možná mohlo být méně. Jelikož je však Muž z oceli pravděpodobně prvním dílem trilogie, je pochopitelné, že musí být hlavní hrdina řádně představen i se vzpomínkami, které ovlivňují jeho rozhodování.

Superman v podání Christophera Reevea (1978) měl velice jasno v tom, proč a za co bojuje. V podání charismatického Henryho Cavilla (Tudorovci, Hvězdný prach) už to tak jasné není. Jeho postava je lidštější, což u superhrdiny znamená nárůst charakterních neduhů - váhavost, pýcha, strach. Pro diváka je to však lepší. Superman už není ikona, která by bezhlavě šla za záchranou světa, ale musí přemýšlet, co mu rozhodnutí přinese, jak za něj zaplatí. I když jsou i okamžiky, kdy jde myšlení stranou. Například při jedné z bitev uprostřed města Metropolis. Pokud jste si mysleli, že Avengers ničili při bojích s Lokim New York, tak teď teprve něco uvidíte. Na akčních scénách studio rozhodně nešetřilo, bojuje se ve vzduchu i na zemi až vám oči budou přecházet. Generál Zod chce totiž Supermana dostat stůj, co stůj. Jakmile se na vás z plátna upře zatvrzelý pohled Michaela Shannona (Brouk, Kazatel Kalašnikov), bude vám jasné, že tentokrát rozhodně nebude mít Superman vítězství zadarmo. Shannon do této role přesně zapadl. Přestože jde o hlavní zápornou postavu, musíte obdivovat jeho snahu a zarputilost s jakou po Supermanovi jde. Díky skvělé práci tvůrčího týmu pro něj budete mít i pochopení. A nakonec je trochu škoda, že je jasné, kdo vyhraje. I když stejně jako nejsou černobílé postavy, není černobílý ani konec.

Z dalších postav zmiňme Loise Laneovou. Amy Adams (Kouzelná romance, Mistr) do tohoto zpracování výborně sedne. Není nijak výraznou postavou, přesto je pro Supermana velice důležitou kotvou v našem světě. Její princeznovská tvář se přesně hodí k tomu, aby jí Superman mohl upřeně hledět do očí, případně aby se ona mohla tvářit vyděšeně. Že dokáže i mnohem víc se přesvědčíte v kině. Prostě zapomeňte na to trdlo z roku 1978, tahle Lois si dokáže poradit i bez Supermana.

Pro Clarka jsou velice důležitými postavami i rodiče. Ať už praví z Kryptonu Jor-El (Russell Crowe) a Lara Lor-Van (Ayelet Zurer) či adoptivní ze Země Jonathan Kent (Kevin Costner) a Martha Kentová (Diane Lane). Kdybych z těchto čtyř měla vybrat toho, kdo na mě nejvíc zapůsobil, je to jistě Ayelet Zurer (Mnichov, Andělé a démoni). Její postava se sice mihne jen na začátku, ale má hlavu a patu. Bez zbytečných řečí ukáže vznešenost rodu, z něhož Kal-El /Clark Kent pochází. Oproti tomu Russell Crowe (Bídníci, Čistá duše) mohl mít v celém snímku tak polovinu scén a nic by se nestalo. Ve většině scén působí jen jako figurka papouškující věty, které by klidně mohl říct třeba robot. Kevin Costner (Osobní strážce, Záchranáři) zastává roli kárajícího, ale důvěřujícího rodiče. Na pomyslné stupně kvality herců v rodičovských rolích, bych ho postavila hned pod Ayelet. I když jeho výkon spočívá především v zamračených grimasách a kázání, scén je akorát tolik, abychom si uvědomili jeho důležitost v Clarkově životě.  Než se objevila Lois a loď, kde mohl Clark zjistit něco o své minulosti, stála při něm vždy Diane Lane (Jumper, Smrt online) v roli matky. Je velice přesvědčivá a její vztah se synem je krásně ukázaný v několika málo momentech. Při pohledu na ně dva pohromadě vám nikdo nemusí vysvětlovat, proč je Supermanovou sílou i slabinou.

Zbývá jen dodat, že celý film je perfektně podkreslen hudbou Hanse Zimmera (Rain Man, Temný rytíř, Počátek). Po jejím spojení s fantastickými akčními scénami a až komorními scénami z historie Clarka si při východu z kina budete říkat: Páni! A budete přemýšlet, jestli Snyder nevyplýtval moc nápadů už v tomto díle a zda mu něco zbylo pro příště. 

HODNOCENÍ: 80%

Muž z oceli
USA / Kanada / Velká Británie
2013
143 min
Režie: Zack Snyder
Scénář: David S. Goyer
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe, Diane Lane, Kevin Costner, Michael Shannon, Ayelet Zurer , Antje Traue, Harry Lennix, Laurence Fishburne

Komentáře

Muhaha, ty jsi ale vtipálek:-)

Ovšem dle tvého soukromého koeficientu pravděpodobnosti oblíbenosti a stravitelnosti:-D by to opravdu pro tebe mělo být naprosto nekoukatelné...

Já narozdíl od Renči na to taky hodlám jít, naopak právě proto, abych porovnala s předchozími verzemi... pokrok nezastavíš:-)

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Slívo, a to ještě chytrolíni netuší, že na to půjdu jen kvůli Costnerovi, protože čím je starší, tím je lepší. V minisérii Hatfieldovi a McCoyovi mě odrovnal, takové charisma a sílu osobnosti nevidět :-)))) Vidělas?? Jinak na Supermana jako takového bych nešla viz. Renči názor. Trochu ohrané téma, byť skvěle herecky obsazené. Škoda, že KC tam bude mít jen otcovské štěky :-))

http://fantasyplanet.cz/clanek/muz-z-oceli Jelikož mi názory Borise Hokra přijdou příčetné a většinou se s ním ztotožňuji, tak váhám s návštěvou kina. Že to bude blbost, to jsem tušila. Zase mě to utvrdilo v tom, že kvůli efektům a Costnerovi se to dá, tak snad :-)))))))))

inu, tak jsem přišla z kina. Musím souhlasit s Renčou, měla jsem poslechnout zdravý rozum a nejít na provařené téma i když poněkud jinak ztvárněné. Nic tam nevyčnívalo. Třeba to bude fajn pro kluky, co se rádi dívají na boření vysokých kancelářských budov. Prostě to byl Superman. Kdo má rád Supermana na různé způsoby a komiksy vůbec, ať běží do kina. Snad mi to Logan Rosomák vynahradí.

Mě to neláká, ať už je to dobré, nebo ne. Neláká mě prostě přetočené něco, co už znám. Kdyby to bylo s velkým časovým odstupem, jako že předchozí verze byla třeba ještě černobílá, nebo kterou si už ani nepamatuju, nebo bych nikdy žádného Supermana neviděla, tak se na to podívám, ale dokud mám v hlavě ten příběh, tak nemám potřebu si ho znovu připomínat. To se týká i Spidermana atp.

Přidat komentář