RECENZE: Cherie Priest, Bitevník

Článek od: Štěpán Jura - 24.07.2013

Cherie Priest se už na českém trhu prezentovala pomocí prvních dvou dílů série Mechanické století (Zemětřas, Clementine) z alternativního prostředí americké občanské války, která trvá poněkud déle, než by měla, a je poněkud steampunkovější, než jak to vypadalo z hodin dějepisu. Bitevník přinesl opět to, co jeho předchůdci – kulisy válkou zmítané a rozdělené Ameriky osmnáctého století, hlavní ženskou hrdinku, šíleného vědce, párou poháněné stroje a v neposlední řadě se vrátí i zombíci!

Hlavní postavou je, jak už je u Priestové zvykem, opět žena. Tentokrát však jen a pouze žena – už se nestřídají prostřihy s mužským pohledem na věc. Vše vypráví sestřička ve vojenské nemocnici Mercy Lynchová. Ta, ačkoliv má civilní povolání, umí v případě potřeby vytasit kolty a postarat se o sebe. Tato vlastnost se jí bude hodit, protože se musí vydat za svým umírajícím otcem přes celé válkou zmítané (ne)Spojené státy americké! Opakuje se tedy putovní zápletka z minulého dílu, ale v Bitevníku se svezeme více dopravními prostředky, a tak kromě obligátní vzducholodě zavítáme též na palubu parníku, až se konečně usadíme na sedačce Bitevníku.

Kolem samotného Bitevníku se nepřímo točí rovněž děj knihy. Není to žádný šílený bojový stroj či loď, jak by se podle jména či obálky mohlo zdát, avšak s trochou nadsázky je to relativně obyčejná lokomotiva. Bohužel pro Mercy nemá už tak obyčejný (ale zato tajemný) náklad a někteří její pasažéři by nemohli být považováni za normální ani na průměrném conu.

Oproti minulým dílům Mechanického století se více podíváme, jak vypadá steampunková válka. Zemětřas pro to moc prostoru nenabízel a Clementine se o to jen lehce otřela, Bitevník nám však konečně ukáže také nějaké ty parou poháněné válečné mašiny, a dokonce už také uvidíme, jak vypadá bojiště na frontě. Stále je to však pouze takové oťukávání a na opravdovou válku si v Mechanickém století musíme počkat (jestli se dočkáme), což je opravdu škoda – ten potenciál military steampunku je obrovský.

Styl psaní je podobný předchozím dílům a není vidět žádná výrazná změna. Kniha má poněkud pomalý a vláčný rozjezd, který je však vynahrazen frenetickým vyvrcholením. Děj není nijak závratně zamotaný a některé věci vám možná docvaknou dříve než postavám v knize – avšak jde o dobrodružnou vlakovku, a ne žádný filosofický traktát.

I když je Bitevník už třetím dílem Mechanického století, platí totéž, co u Clementine. Když znáte minulé díly – super, potkáte nějaké staré postavy a budete pár věcí vidět v širších souvislostech. Když neznáte minulé díly – naprosto nic se neděje a příběh knihy si můžete užít bez problémů i tak. Pro čtenáře předchozích dílů tu však bude připraveno jedno dvě překvapení.

Cherie Priest si opět ze steampunku vzala jen některé propriety jako párou poháněné stroje či šíleného vědce a zasadila je do své vize alternativní minulosti. Přesto román funguje a s pár úpravami by dokázal fungovat i čistě jako historický dobrodružný román bez jakýchkoliv prvků fantastiky. Ale co na tom, hlavně že kniha samotná a její svět fungují a Bitevník je fajn zpestření na pár večerů. Kvalitního steampunku v češtině není nikdy dost a série Mechanické století do něj jistě patří.

Bitevník /Dreadnought/
Priest, Cherie (rozhovor)
Nakladatel: Triton