RECENZE: Patrick Rothfuss, Strach moudrého muže

Článek od: Hanina - 16.08.2013

Americký autor Patrick Rothfuss zatím napsal jen dvě knihy, ale v obou případech jde o úctyhodné špalky. Jméno větru, první díl Kronik královraha, je příjemné čtení. Autor uvádí na scénu svého hrdinu, rusovlasého čaroděje. Jmenuje se Kvothe, úžasně hraje na harfu, studuje sympatii, což je v jeho světě jakási obdoba magie, a je až po uši zamilovaný do tajemné krásky Denny. Jeho životním cílem však není získat vědomosti, moc a lásku milované ženy. To by bylo apříliš snadné, a tudíž nic pro Kvotheho. Ten se raději honí za přeludy a chytáním džinů do lahví.

Bloudí v říši pohádek, ztrácí se v prastarých svitcích a hledá sebemenší zmínku o Čandrínech, kteří žijí jen v legendách a dětských vyprávěnkách.  A přesto má jeden z nich na svědomí smrt Kvotheho rodičů. Jako chlapec byl očitým svědkem Čandrínova vraždění a jako mladík a později dospělý muž plánuje pomstu.

Strach moudrého muže je druhým a prostředním dílem dosud nedokončené trilogie.

Kvothe dál pokračuje ve výuce sympatie, zachovává si staré přátele a pěstuje stará nepřátelství, stále má plnou hlavu Denny... A když už to začíná nudit, přijde osvěžující změna. Kvothe opouští univerzitu, za zády nechává město Tarbean a vydává se do světa sbírat zkušenosti. Okouší přízeň králů i sílu jejich vděku, navštíví bájnou říši a říši za bájnou říší a nakonec se vrací zpátky a stává se opět studentem.

Vůbec nejsilnější částí knihy jsou charaktery postav. Máme tu hrdinu jaksepatří. Kvothe je umělecký génius, geniální čaroděj, nezničitelný soupeř v soubojích všeho druhu, ale především je lidský. Snad až  příliš lidský, a to ho i přes všechny ty nadliské schopnosti činí v očích čtenářů sympatickým.

Jeho kamarádi jsou prototypem věrnosti, jeho nepřítel Ambrose zase ukázkou slizouna, který se uměl narodit do vlivné, bohaté rodiny. Denna je taková "Dáma s kamáliemi". Je chytrá, umí v tom chodit, a přesto štěstí ne a ne nalézt. Své kavalíry střídá jako rukavičky, když se nezadaří, jednoduše sbalí kufry a vypaří se jako dým. A to bývá po hříchu často. Její vztah s Kvothem čekají radikální zvraty... Další ženou v Kvothově životě je mladinká lichvářka Devi. Malá, drobná, s jahodovými vlasy. Tuhletu čertici byl Kvothemu čert dlužen. Ale to není nic proti femme fatale, bájné Felurian, před jejíž krásou by bledla závistí i Helena z Tróji.

Mezi pitoreskními zjevy vyniká jmenovač Elodin, pohybující se na hranici geniality a šílenství. Svými kousky vás překvapí nejméně desetkrát. A nové postavy, jako Maer Alveron. Bohatství, moc i krásu, nic z toho mu prozřetelnost neodepřela. Je to vladař v machiavellistickém provedení. Nejdřív mu držíte palce, potom se mu koříte, později ve vás jeho chování budí údiv a nakonec bysto ho nejraději zabili. Typický monarcha.

Děj šlape, běží, poskakuje, ale... Najednou začne lehce napadat na jednu nohu. Vyčerpání?

Na základní, vcelku jednoduchý příběh se nabalují další a další zápletky, na scénu přichází nové postavy a čtenář nabývá dojem, že autor stále víc a víc utíká od tématu. Vláčí nás z jednoho dobrodružství do druhého, ale přitom hledání pravdy o Čandrínech nejsme ani o chlup blíž než na počátku. Zhruba v půlce knihy to začne být opravdu únavné, o kus dál to už svádí k rychlému otáčení listů.

Jako bych se ocitla zpátky na střední, kdy jsem obdobnou palcovou metodou četla Vojnu a mír: Deset listů přečíst, deset přeskočit. V horším případě jeden list přelétnout očima, devět přeskočit úplně. A i tak jsem měla slušný přehled o ději.

Tato metoda funguje i na prostřední třetinu Strachu moudrého muže. Děje se tak málo, a je to tak předvídatelné, že není třeba číst vše. Takto by ale knihy působit neměly.

Čímž nechci říct, že Strach moudrého muže není dobrá kniha. Je to dobrá kniha, výtečně přeložená a některé pasáže jsou opravdu geniální. Ale také je to dlouhá kniha. A do toho, aby to byla kniha nikoliv jen dobrá, ale vynikající, jí přebývá právě těch 300 stran vaty.

Strach moudrého muže /The Wise Man´s Fear/
Rothfuss, Patrick
Nakladatel: Triton / Argo