RECENZE: Juraj Červenák, Chřestýš Callahan

Článek od: Jan Žlebek - 20.01.2014

Mistr historické fantasy tentokrát nemíří nijak hluboko do kalných vod dějin, ale naopak skládá poctu autorům rodokapsů. Málokdy čiší z řádků takové nadšení, jaké projevuje autor vůči šestákové literatuře, a jakkoliv se mé inteleguánské já vzpouzí, má to marné – Červenák dokáže strhnout na svou stranu. Zane Grey i Karl May a jejich hrdinové ožívají na stránkách Chřestýše Callahana – byť autor Vinnetoua dost možná rotuje v hrobě tempem splašeného mustanga. Protože hrdinové Juraje Červenáka jsou všechno jen ne hoši od Bobří řeky v mokasínech a oblečcích s třásněmi.

Chřestýš Callahan patří mezi chlápky, které živí plakáty s černobílou podobiznou a nápisem WANTED. Svou přezdívku nezískal proto, že by se snad rád vyhříval na sluníčku, ale spíš z toho důvodu, že pokud si má vybrat jestli „živý, nebo mrtvý“ má z logistických důvodů slabost pro tu druhou možnost. Callahanovi dolary nesmrdí a krev na rukou ho opravdu netrápí – těžko se chvílemi zbavit pocitu, že od bastardů, jejichž ksichty zdobí šerifovu kancelář, ho dělí jen nepatrné zaváhání na hranici zákona. A složitá noirová čest, jež mu nebrání pro stříbro zradit spojence, ale přinutí ho najít a poslat na krchov bandu násilníků, jež ublížili ženě, kterou nikdy v životě neviděl. Prostě sympaticky nesympatický drsňák.

Chřestýší knihu otevírá povídka Deštivá noc v Boot Hillu – příběh černé magie, pomsty a střelby na živé i neživé cíle. Autor představí hrdinu s lakonickou stručností dialogu Sergia Leoneho a pošle Callahana rovnou do akce. Jako literární intro s vedlejším úkolem zaháčkovat čtenářovu pozornost to funguje skvěle. Brána duchů nabídne lovci hlav i publiku pořádnou porci řežby v Bohem zapomenutých kaňonech Mesa Verde. Červenák míchá dohromady kdeco – od lovecraftovských motivů, přes indiánskou mytologii a realistický pohled na  hrdiny Karla Maye až po nefalšovanou žambochovskou akci – a světe div se, tahle tajemná knižní alchymie šlape a vydává své zlato. Knihu uzavírá delší povídka Naděje umírá předposlední, která předloží důkaz, že některým mrtvolám je třeba přerazit krk prknem a prošpikovat srdce dubovým kůlem. Celkově poněkud slabšímu příběhu škodí názorové lavírovaní Chřestýše Callahana.

Míchání westernu a fantasy, pro něž má angličtina samostatný výraz weird western, nabízí čtenáři fantasy atraktivní neokoukané prostředí a milovníkům rodokapsů příjemné zpestření. V českém prostředí se k tomuto směru svébytně blíží Vladimír Šlechta se svým nejúspěšnějším projektem Krvavé pohraničí. Juraj Červenák zůstává ovšem spřízněný více s otrlými pistolníky západu než se zálesáky, kteří inspirovali Šlechtu – přesto oba spojuje nadšení pro klukovskou dobrodružnou četbu. A je to entuziasmus, jež se přenáší na čtenáře snadno a rychle jako kapavka mezi kunčafty v arizonském hampejzu. Westernový odkaz autorovi i Callahanovi mimořádně svědčí – archetypu osamělého střelce se totiž odolává těžce. A to nikoliv jen v duelu na kolty.

Suma sumárum nabídne Chřestýš Callahan prvotřídní vlakové čtivo, svižně napsaný odpočinkový příběh v poutavých kulisách a s hvězdným obsazením. Řada čtenářů si s nostalgickým úsměvem vzpomene na rodokapsovou četbu, další ocení humor temný jak bizoní řiť v bezhvězdnou noc a cynické glosování života, vesmíru a vůbec ze strany Chřestýše. Celkový obraz výborně dokreslují strohé kresby, v nichž většina českých fanoušků rozpozná drsný rukopis Lubomíra Kupčíka. Jednoduše zábavné, zábavně jednoduché.

A jestli chceš víc, gringo, tak se zkus natáhnout po kvéru a být rychlejší než Callahan.

Juraj Červenák: Chřestýš Callahan

Nakladatel: Brokilon