HRA: Emiliano Sciarra: Samurajský meč

Článek od: Jan Žlebek - 05.06.2014

Když odvrhneš své tělo, nezapomeň na svou čest.
(Kodex Bušidó)

Svištění dokonalých mečů a sténání zraněných se nese bitevním polem, když se střetnou samurajové chránící šogúna a ninjové v boji o vládu nad Zemí vycházejícího slunce. Úder stíhá úder a krev stéká po čepelích ušlechtilých zbraní. Skutečným vítězem však není ten, jehož katana zůstane po boji nejvíce zbrocena šarlatem, ale válečník, o jehož cti nikdo nepochybuje. Tak by se v kostce dalo shrnout příběhové pozadí hry bangového typu s názvem Samurajský meč.

Ze starého dobrého Bangu! si vzal jeho autor Emiliano Sciarra základní systém utajených rolí postav a snahy odhalit soupeře, charakterů se speciálními schopnostmi i boje pomocí balíku různých typů karet. Hra není v ničem ochuzena o blafování ohledně toho, kdo na které straně stojí, ani o z toho plynoucí opatrné spojenectví. Důležitý rozdíl má kořeny v herním podání japonské mentality – ze soupeře se nesnažíte katanou připravit tatarský biftek, ale porazit jej v čestném souboji. Krom životů počítaných žetony odolnosti jste od začátku vybaveni také žetony cti stylizovanými do podoby květů sakury. Jakmile dostanete nakládačku pomocí některé z cizokrajně pojmenovaných zbraní jako jsou kusurigama, nodači nebo naginata, místo smrti „jen“ přijdete o kytičku, kterou odevzdáte vítězi. Na poraženého soupeře (či takového, který nemá na ruce žádnou kartu) žádný válečník hodný toho jména nikdy neútočí - a ostatním v tom brání pravidla, jež tím přidávají do soubojů elegantním způsobem další prostor pro taktiku.

Jelikož hra končí v okamžiku, kdy některý z hráčů ztratí všechny žetony cti a zároveň se podle bodů cti počítá finálové pořadí, budete se zhanobení svého jména porážkou tak či onak vyhýbat, seč můžete. Z herního hlediska to přináší jedno velké plus – nestane se vám, že umřete ve čtvrtině hry a pak budete jen útrpně sledovat řež bez vlastní účasti. A zároveň vyhodnocovací mechanismus nabízí způsob, jak určit vítěze, bez totální genocidy některé frakce.

Za provedení vydavatelství Albi neztrácí žádný žeton cti – kvalitní papír i krabička vhodná pro cestovní použití působí profesionálně, stejně jako srozumitelná a stručná pravidla. Vzezření ilustrací však spadá spíš do kategorie nikoho neurazí, nikoho nenadchne. Herní systém zvládne s trochou snahy i začátečník, byť se mu odhadovaný herní čas 20 až 40 minut natáhne zhruba o polovinu. Zkušenější hráči ocení změny vůči Bangu!, které zvyšují hratelnost a výrazně snižují frustraci mrtvol. Samotná příprava před hraním zabere minutku či dvě, pokud se seznamujete s pravidly, tak o čtvrt nebo půlhodinu navíc.

Ačkoliv nejzajímavější klání se nabízí od pěti hráčů nahoru, precizně vyvážený systém změn umožňuje velmi zábavné hraní i třem lidem. Minimální věk hráčů vydavatel stanovuje na osm let, v čemž s ním lze souhlasit - abyste si užili intrikaření, blafování a kosení nepřátel, nemusíte být bůhvíjaký stratég. Hra představuje příjemně dotaženou variantu Bangu!, která funguje zcela samostatně s budoucí možností rozšíření. Samurajský meč dělá čest svému jménu – dobrou myšlenku původní kovbojské přestřelky pojaponsku cizeluje k dokonalosti. Procvičíte si nejen blafování, ale i taktiku ve svižné hře, která počítá s náhodou aniž by jí podléhala. Takže taste meče a nezapomeňte, že čest je více než život.

 

Emiliano Sciarra: Samurajský meč
Počet hráčů: 3 – 7
Věk: 8+
Potřebný čas: 20 – 40 minut
Vydavatel: Albi
Pravidla: české a slovenské
Cena: 399 Kč

recenzi napsal Jan Žlebek

Přidat komentář