RECENZE: Jarosław Grzędowicz, Vycpávač zvířat

Článek od: Michal Pavlič - 31.07.2014

Ak by som mal jedným slovom vystihnúť tvorbu Jarosława Grzędowicza, bola by to podivnosť. Pri čítaní série Pán ledové zahrady na nás autor zapôsobil zaujímavými nápadmi a prostredím, ktoré akoby navrhol Hieronymus Bosch, Popel a prach na čitateľa naloží slušnú várku dusivej atmosféry plnej jesennej melanchólie a smútku, úzkosti a hrôzy. Čo môže obsahovať zbierka trinástich poviedok s obálkou groteskného stvorenia za oroseným sklom a názvom Vycpávač zvířat?

Po nahliadnutí do obsahu knihy by sme mohli hneď prehlásiť – krátke a dlhé poviedky. Lakonické rozdelenie však nie je len slovom do vetra, pretože práve tu si všimnete autorovo inklinovanie k širším celkom. Grzędowiczove „jednohubky“ sú oproti tým dlhším len krátkymi príbehmi, ktoré sú postavené na jednej prekvapivej pointe. Hlbší dojem zanecháva hlavne rozhovor skupiny priateľov po rokoch, ktorí preberajú mieru Nutnej sebaobrany, a vtipné podpichnutie kariérizmu s názvom Odměna, pri ktorom vám po krátkom zamyslení zmrzne úsmev na perách. Zvyšné krátke poviedky končia po nadhodení nápadu, ktorý by si žiadal viac rozviesť (Koníček tety Konstancie, Vycpávač zvířat), sú letmou ukážkou preneseného významu v realite (Speciality východní kuchyně), snahou o nadhodenie mystiky a tajomna (Benátsky masopust) či vianočnou moralitkou, ktorá má na sebe dodatočne nahodenú kostru príbehu (Třetí Mikuláš).

Dlhšie poviedky však autorovi umožňujú rozviesť svoje námety do podrobností, ktoré ovplyvňujú či vytvárajú nový fikčný svet, a čo je ešte dôležitejšie – väčší rozsah mu neraz dovoľuje pripraviť účinnú atmosféru. V príbehu Hodinár a lovec motýlůGrzędowicz pracuje s efektom motýlích krídel, teda malého činu v minulosti, ktorý spôsobí obrovské zmeny v budúcnosti. Paranoidné ovzdušie strachu budete s hrdinom cítiť akoby na vlastnej koži. Dvaja muži zavretí v sibírskej chate, vodka a snaha prísť na to, kto z nich je väčší blázon, pretože každý z nich má vlastnú pravdu o vývoji Ruska. Minimalistický nápad v uzavretom prostredí by bol vhodný aj na psychologickú poviedku, ale Buran vane z druhé strany je hlavne zaujímavou konfrontáciou dvoch histórií – Ruska, akým bolo, a Ruska, akým mohlo byť.

Loissetin polibek je posledným, ktorý každý z tuctu odsúdencov na tomto svete dostane. Pred majstrom Dourvillom a jeho gilotínou vraj žiadne tajomstvo neostane skryté. Odváži sa však vstúpiť na prah duše beštiálneho vraha z Chaverone? V na prvý pohľad nie najoriginálnejšej hororovej poviedke s morbídnou poetikou je ale možné nájsť viacero námetov na premýšľanie. Rovnako tomu tak je aj vo Farewell Blues, v ktorom mimozemšťania prehlásia blízky koniec sveta, no zároveň ponúkajú možnosť evakuácie. Tak ako takmer v každej dlhšej poviedke zbierky, ani tu nie je dôležité vyústenie príbehu, zaujímavým je dopad existencie ďalšej formy života a ich posolstva na ľudstvo, ktoré žije na Zemi s utopicky prehnanou snahou o bezpečnosť občanov – teda všadeprítomné zákazy a k tomu vnútený zdravý spôsob života. Čudujete sa preto Piotrovi, že chce na rakete odfrčať preč a nepozerať sa späť? Pri utópii chvíľu ostaneme, Víkend vo Spezeku totiž predstavuje zhmotnenú predstavu – keďže ľudia s rôznymi názormi podľa autora pôsobia, akoby patrili do dvoch protikladných svetov, tak prečo ich aj fyzicky od seba neoddeliť, aby všetci mohli žiť tak, ako chcú? Na tejto vypointovanej poviedke, ktorú považujem za najlepší text knihy, je najzaujímavejší a najdesivejší hlavne zdroj inšpirácie. Vycpávače zvířat uzatvára Vlčí vánice, v ktorej sa Grzędowicz odvážne pohráva s Hitlerovým záujmom o okultné sily a germánske mýty.

Navzdory svojmu názvu a vydarenej obálke je Vycpávač zvířat prekvapivo umiernenou zbierkou poviedok. Nenachádza sa tu pravá podivnosť, ktorou je Grzędowiczovo dielo charakteristické, autor to ale plne vynahradzuje tematickou šírkou a ukážkou dopadu svojich námetov na jednotlivca či skupinu. Vycpávače zvířat tak môžem odporučiť nielen čitateľom so záujmom o poľskú fantastiku či milovníkom poviedok, ale aj oddaným fanúšikom, pretože kniha je skvelou možnosťou spoznať svojho obľúbeného románopisca z inej stránky.

 

Jarosław Grzędowicz: Vycpávač zvířat
Překlad: Robert Pilch
Nakladatelství: Triton
Obálka: Elena Moiseeva
Rok vydání: 2014
Vazba: pevná
Počet stran: 352
Formát: 130 x 205
Cena: 299,-Kč

Přidat komentář