RECENZE: Petra Neomillnerová, Psí zima

Článek od: Marta Novotná - 14.08.2014

Vztah zaklínačky a upíra se nelíbí ani jedné straně, a tak se Lota a Urian musí kromě kožoměnců potýkat i se členy svých rodin. Jak se jim to podaří, si můžete přečíst v novém vydání Psí zimy. Druhá z knih o Lotě, která vyšla v druhém vydání u nakladatelství Motto.

Psí zima navazuje na události z povídkové sbírky Zaklínačka Lota, konkrétně na povídku Stříbro je, když…, ve které upír Urian zachránil zaklínačce Lotě život. Nyní se Lota vrací zpět do Školy zaklínačů, ale mistři nemají pro její vztah s upírem pochopení, a tak odchází zpět k Urianovi. Ten, ve snaze jí pomoci se získáváním peněz pro Školu, ji dohodí práci s Ennem, dalším vampýrem. Lota svůj úkol splní. Bohužel to nedopadne úplně, jak mělo, a stává se středem zájmu upírů. Urian se vydává s rodinou vyjednávat, a tak si Lota musí poradit sama. A všude v lesích se objevují kožoměnci, kterým přestává stačit dobytek, a začínají napadat vesničany.

Příběh je napínavý, celou dobu sledujete několik linií, které se nenásilně prolínají a doplňují. Děj ubíhá rychle, díky příběhům vedlejších postav se pročtete na konec, ani nevíte jak. Hrdinové jsou vykresleni věrohodně, poměr těch, které si zamilujete a těch, které máte chuť praštit, je vyvážený. Proto není problém nesympatické postavy překousnout a těšit se, co provedou ty oblíbené.

Přestože se jedná o druhé vydání, navíc u jiného nakladatele, téměř nic se nezměnilo. Hlavní rozdíl tedy postřehnete v obálce, která je nová, tentokrát přes celou přední i zadní stranu knihy. Stále je na ní Lota s Urianem bojujícími se psy, Urian však prodělal jisté změny a více se podobá chlápkovi, který skládá básně, jak je v knize popisován, než bojovníkovi z titulní strany prvního vydání. Vizuální forma je opravdu hezčí, i proto, že tentokrát vyšla Psí zima v pevné vazbě. Co ovšem trochu chybí je nějaká předmluva autorky nebo někoho jiného, kde by bylo vysvětleno, proč nevznikl jen dotisk, ale rovnou nové vydání.

Ptáte se, jestli si Psí zimu pořídit, i když máte původní vydání? Pokud máte rádi v knihovně série se stejnými hřbety, asi ano, protože další díly vyjdou pravděpodobně opět ve stejné podobě. Jinak kniha nepřináší nic až tak jiného oproti prvnímu vydání a klidně se můžete spokojit se starší verzí, která se navíc díky měkké vazbě dá nosit všude s sebou, a lze ji číst stále dokola. Což u knih Petry Neomillnerové rozhodně můžete, protože vás vždy znova chytne a vtáhne do děje. I na x-té čtení.

Psí zima
Neomillnerová, Petra
Nakladatel: Albatros Media - Motto