RECENZE: Pérez, Merino, Scott, Superman 1: Cena zítřka

Článek od: David Hálek - 07.09.2014

Jak dopadl zrestartovaný Superman v sérii New 52?

Když vydavatelství DC v roce 2011 restartovalo svůj komiksový vesmír a začalo vydávat série v New 52 universu, nejstarší a nejslavnější hrdina změnám samozřejmě neušel. Dnes se zaměříme na první příběh série  pojmenované jednoduše Superman s podtitulem Cena zítřka od George Péreze.

Doba se mění a noviny Daily Planet se stěhují do nové budovy. Lois Lane se stává ředitelkou televizní divize a Clark Kent má zaujmout její místo hlavního redaktora. Brýlatý novinář se ale poslední dobou chová podivně, je nespolečenský a roztržitý a trpí výpadky paměti. Může za to snad jeho druhý život, který vede jako Superman? Ve městě se objevují podivné bytosti a právě náš hrdina se o ně musí postarat, zachránit nevinné civilisty a objevit něco ze své minulosti.

Příběh je to jednoduchý, lineární a funguje jako celek. Jednotlivé díly jsou rozvržené stejně – začínají diskuzí o tom, zda je Muž z oceli hrozba pro město, a končí porážkou jednoho z nepřátel, což rozproudí další diskuzi v příštím díle. V posledních dvou číslech nás ale čeká drtivý zvrat a tvrdá rozhodující bitva.

Boje se záporáky by ale samy o sobě nestačily na příběh o šesti dějstvích, a tak tu máme ještě pohled do zákulisí moderního Daily Planet. Lois se musí postarat o exkluzivitu, kterou představují Supermanovy bitvy, a v mezičase se starat o čím dál více odtažitého Clarka. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby mediální příběhová linie nedostávala víc prostoru, než postava samotného Supermana. Na média a hrátky s elektronikou je kladen veliký důraz a plky za oponou jsou všudypřítomné.

Když už ale na Supermana dojde, stojí to za to. Akce je rychlá, zábavná a hlavně přehledná. Superman se s nikým nepáře, stejně jako se nikdo nepáře s ním. Pěsti létají, termovize jede na plné obrátky a ani pověstný chladivý dech nedostane… oddech. Nepřátelé jsou brutální, nic nedávají zadarmo a jsou ochotni jít přes mrtvoly.

Nejvíc mi ale vadil sám hrdina. Je neustále zasmušilý a naštvaný. Za celou dobu se ani jednou neusměje. (Schválně jsem ho sledoval. Usměje se dvakrát, jednou v archivních záběrech ze začínajících let a to druhé vyzradit nemohu.) Bohužel své nálady přenáší na své alter-ego, které si to vylévá na kolezích. Supermanova osobnost je tak naneštěstí ztrhaná na velmi negativní nutné minimum.

Superman 1: Cena zítřka není špatný komiks, ale bohužel nijak nevyčnívá. George Pérez nám přinesl lineární a předvídatelný příběh, která ale zůstává ve stínu mediálních machinací, a Superman jako by byl náhle odstaven na druhou kolej. Z hlavního hrdiny Pérez udělal nesympatického muže, kterému jsem měl problémy fandit. Vlastně mě spíš zajímalo to, zda život riskující novináři dostanou dobré záběry, než jestli Superman vyhraje. Takhle by však série o nejslavnějším superhrdinovi na světě začínat neměla.

Celkové hodnocení: 60%

Superman 1: Cena zítřka /Superman 1: What Price Tomorrow?/
Scénář: George Pérez