RECENZE: Douglas E. Richards, Napojení

Článek od: Petr Čapek - 01.10.2014

Nadupaný technothriller s nálepkou NY Times bestseller se řítí na pulty českých knihkupců a již sama anotace slibuje opravdu zajímavou jízdu, která přiláká nejednoho milovníka konspiračních teorií, špionáží a příběhu, který stojí na pomezí skutečnosti a science fiction. Jak ovšem napínavý a akční thriller obstojí u českých čtenářů?

Douglas E. Richards je pro nás jméno naprosto neznámé. Přesto tento americký autor stihl posbírat již řadu ocenění a několik jeho knih se zařadilo mezi bestsellery. Se sci-fi thrillery koketoval již dříve ve své sérii pro děti The Prometheus Project. Největší úspěch ovšem zaznamenala jeho kniha Napojení, která se v roce 2011 stala nejprodávanější e-knihou internetového obchodu Amazon a to hned ve dvou kategoriích - technothriller a science fiction. V roce 2012 vyšlo jeho pokračování pod názvem Amped (Zesílení).

Kira Millerová patří mezi největší kapacity molekulární biologie. Její inteligence a nadání ji předurčili k velkým činům. Jenže jak to tak bývá, je tu vždy nějaké to ALE. V případě Kiry je to fakt, že patří mezi nejhledanější osoby planety. Na seznamu tajných služeb stojí výš už jen Usáma bin Ládin. Jak se na tento seznam nadaná vědkyně dostala? Vcelku jednoduše, prý spolupracuje s teroristy a chystá se vyhladit veškeré neislámské obyvatelstvo planety Země pomocí vepřového masa. Proč? To nikdo netuší, jedno je ale jisté. Kdokoliv se jí snažil chytit, neuspěl. Vypadá to, že tahle dáma v sobě skrývá mnohem víc, než se na první pohled zdá.

Zde přichází na scénu David Desh, veterán z Iráku, který před nedávnem odešel z armády. Jeho nadřízení z toho nadšení zrovna nejsou, přeci jen chlap s jeho zkušenostmi a intuicí se hledá těžko. Naštěstí se David uvolí, že pomůže Kiru vypátrat a dopadnout. Jenže je Millerová opravdu tak nebezpečná, jak mu jeho nadřízení vylíčili, nebo je pravda trochu někde jinde? To je otázka, která Deshovi neustále vrtá hlavou. Přesto se pouští po stopách této nebezpečné bioložky, jenže netuší, že právě jeho vstupem na scénu se spouští nekontrolovatelný běh událostí, které mohou ovlivnit celé lidstvo.

Richards je vystudovaný mikrobiolog a právě tento nelehký vědní obor hraje prim i v jeho knize. Navíc je vidět, že právě zde si je autor opravdu pevný v kramflecích a nebojí se opravdu fantaskních teorií. Na druhou stranu je ovšem pravda, že by běžný čtenář mohl mít občas trochu problém něčemu porozumět. Zde ovšem zasahuje autorova “boží” ruka a vše dopodrobna vysvětluje, aby této tématice porozuměli všichni. Což je sice fajn, jenže také docela rušivé.

Ve chvílích, kdy samotný děj nabírá rychlost splašeného vlaku TGV, ze kterého v každé zastávce strojvůdce volá “Nezastavujeme máme zpoždění”se může zdát, že na čtenáře čeká další příjemná akční oddechovka. Jenže ouha, v tom nejlepším autor dupe na brzdu a jeho postavy se dávají do několika stránkového vysvětlování co a jak (to aby tomu i nezasvěcený čtenář rozuměl). Celý děj tak ztrácí na dynamičnosti a plynulosti, což je rozhodně škoda, protože tento příběh má celkem slušný potenciál k tomu, aby své čtenáře naprosto přikoval a donutil je dočíst celou knihu na jeden zátah. Celkové neučesanosti moc nepřidávají ani samy postavy, které jsou víceméně černobílé a jen opravdu málokdy dokáží čtenáře něčím překvapit.

Přes tyto neduhy, které můžou leckoho od čtení odradit, je Napojení knihou, která svými zvraty, dramatickým tempem a originálními nápady dokáže čtenáře přitáhnout a zpříjemnit mu tak sychravý podvečer s jednou zajímavou jednohubkou, která sice naplno neoslní, ale na druhou stranu ani neurazí. A navíc konspiračních teorií není nikdy dost a zde se tato linka opravdu vyvedla.

Napojení

Douglas E. Richards
Nakladatel: Host