KOMIKS: ZERO – SLAVNÝ AMERICKÝ KOMIKS ČESKÉHO TVŮRCE

Článek od: Redakce - 23.10.2014

Bond pro tohle století právě vychází i u nás!

Aleš Kot. Nebo spíše Ales Kot. Tohle jméno momentálně hýbe světovým komiksem. Mladý rodák z Opavy se před pár lety odstěhoval do Ameriky... a když už tam jednou byl, rozhodl se splnit si svůj životní sen – stát se komiksovým scenáristou. Odvážná ambice, ale Kot tenhle téměř neuvěřitelný plán dokázal uskutečnit. Téměř okamžitě se prosadil komiksem Wild Children a brzy začal psát pro největší americká vydavatelství – DC, Marvel i Image. Do péče dostal mimo jiné i postavy z Batmanova světa a slavné Avengers. Ovšem to bylo jen rozpinkání před tím, než u Image rozjel svou vlastní sérii Zero. Ta se stala takovým hitem, že okamžitě vyšvihla Aleše Kota mezi ta nejžádanější jména v branži. V současnosti píše jak Secret Avenger, tak série ze světa Captaina Ameriky či Iron Mana.

 „Takový úspěch opravdu není moc častý,“ říká Petr Litoš z nakladatelství Crew s.r.o. „I když je v Americe zájem o zahraniční tvůrce, jde z devadesáti procent o výtvarníky a scenáristé se verbují maximálně z Anglie. To, že se Čech prosadil v takhle ryze americkém oboru, je něco nevídaného.“ 

 A je to pravda. Aleš Kot se tím stal jedním z prestižních členů skupiny mladých českých tvůrců, kteří se, bez dotací a tlaku uměleckých klik, stali v zahraničí legendami. Ať už se jedná o tvůrce počítačových her Daniela Vávru (Mafie, chystané Kingdom Come), Vláďu Chvátila, který je dnes jedním z nejrespektovanějších designerů deskových her (Spiel des Jahres za Space Alert, International Games Awards za Through the Ages), nebo scenáristu Aleše Kota.

A co je vlastně to Zero, které je považováno za Kotovo (zatím) vrcholné dílo?

Zero je akční špionážní drama rozložené do jednosešitových uzavřených příběhů – přičemž každý sešit kreslí jiný výrazný mladý výtvarník. Dohromady to dává příběh nelítostného agenta jménem Edward Zero, člověka, který byl od dětství formovaný do podoby všeho schopného robota. I když se příběh odehrává v blízké budoucnosti a narazíme tu na sci-fi prvky, konflikty a situace jsou až příliš reálné. To, jak se komiks vzdaluje od klasických romantických špionážek, je podtrhováno i výtvarným stylem. Zero je, jak kresbou, tak příběhem, dravý a neuhlazený komiks. Špinavý a brutální stejně jako hlavní hrdina. Kotův Zero není žádný elegantní agent, je to zcela zaměnitelný a nahraditelný zabiják, jehož jedinou schopností je vždycky dotáhnout svůj úkol do konce. A je mu jedno, jestli přitom ztratí část těla nebo duši. Není to člověk, je to zbraň.

„Přiznáváme,“ říká Petr Litoš, „že nás jako první na komiksu zaujalo, že ho stvořil český autor pro jedno z největších amerických vydavatelství. Ale kvůli tomu jsme komiks u nás nevydali. Vydali jsme ho proto, že je opravdu dobrý a že nás dokázal strhnout. Okamžitě jsme po něm skočili. První kniha s podtitulem Krizeu nás vychází právě teď – a další díl se chystá na příští rok.“

Ten zájem není nijak překvapivý. Aleš Kot, jehož vzory jsou Garth Ennis, ale i James Ellroy, Jim Thompson, Philip K. Dick či David Cronenberg, stvořil nejen strhující, temný a nelítostný příběh, ale měl štěstí i na velmi zajímavé výtvarníky, kteří jeho originální dílo dotahují do ještě razantnější podoby a zvýrazňují dynamickou akci, která tvoří kostru jednotlivých čísel.

 Válka, násilí, traumata, to všechno se prolíná v stále překvapujícím příběhu, u kterého se uvažuje i o televizním seriálu... který ovšem, jak říká Aleš Kot, bude mít jiný příběh než komiks. Koneckonců, proč by psal dvakrát to samé.

 

Přidat komentář