RECENZE: George R. R. Martin: Rytíř Sedmi království

Článek od: David Hálek - 02.12.2014

Dílo George R. R. Martina jsme vám představili před pár týdny v tomto článku. V tu dobu také v Česku poprvé vyšla sbírka jeho tří novel Rytíř Sedmi království. Pojďme se společně podívat, jak to s tím rytířem vlastně dopadlo.

Začátek Martinovy sbírky se nese v duchu jeho dalších děl, a to smrtí. Mladý panoš Duncan pohřbívá svého pána, sera Arlana, jenž těšně před odchodem na onen svět Dunka pasoval na rytíře. Ale život potulného rytíře není úplně jednoduchý, a Dunk nemá v měšci moc toho zlata, aby si mohl každou noc pronajímat pokoj v hostinci. Vydá se na turnaj, aby si vydělal pár stříbrňáků, a cestou potká holohlavého chlapce Egga, který se i přes Dunkův prvotní nesouhlas stane jeho panošem. Společně dojedou na turnaj, ale nebyl by to Martin, aby se něco ošklivě nepokazilo. A v dalších dvou příbězích je to akorát čím dál tím horší.

Dostávám se tak k prvnímu problému této knihy, a tím je politika. Není to tak docela problém, jako spíše všudypřítomný hybatel děje a často slouží i k jeho vyřešení jako příkladná deus ex machina. Když se pletichaření a korupci nevyhne ani hloupý rytíř původem z té nejzaflusanější čtvrti Králova Přístaviště, tak už nikdo. Na každém rohu číhají nejrůznější intriky, z princů a dědiců trůnů se stávají tuláci, a nakonec ani ten Egg, jediný člověk, na kterého by měl Dunk vždy spoléhat, není tím, za koho se vydává. Do toho se navíc otevírají ne zcela zahojené rány v podobě spoustu let staré vzpoury a ať už se Dunk vydá kamkoliv, nemá klid.

Druhým problémem této knihy jsou jména. Je jich, jak je zvykem u děl autora, hodně. A pak ještě víc. Pro znalce a fanoušky Písně ledu a ohně by to neměl být problém, ale čtenáři, který chce s Martinovou tvorbou začít, by to mohlo zkazit požitek. Pamatovat si, kdo ke komu patří, v jaké slouží frakci a kolik má synů a kolik má ten syn synů, je občas krapet obtížné.

To je ale všechno, co se problémů týče. Martin nám opět naservíroval famózní epické příběhy, jež mají hlavu a patu, jsou nádherně a živě popsané a hlavně jsou napínavé a čtenář se u nich nenudí. Párkrát se mi stalo, že jsem zkřivil tvář, když se někomu dělo něco bolestivého, a to je jen důkaz toho, jak moc jsem se do knihy ponořil a nechal ji, aby mě jaksepatří poznamenala. Občas jsem se pozastavil nad nějakým názvem, ale to je jen tím, že jsem četl originální verze Martinových knih, a český překlad mi úplně nesedl (třeba pátý pád slova ‚ser‘), ovšem to s kvalitou příběhů nesouvisí.

Pro fanoušky Písně ledu a ohně představuje Rytíř Sedmi království naprostou povinnost, příjemné ukrácení čekání na šestou knihu ságy, ze které snad není možné nemít radost. Pro nového čtenáře, jenž se snaží najít svou cestu do Západozemí, problém skýtá možná jen ten nadbytek jmen, ale ani to není nic, kvůli čemu by měl knihu znechuceně odložit.

Celkové hodnocení: 90%

Rytíř Sedmi království (The Hedge Knight, The Sworn Knight, The Mystery Knight)

Autor: George R. R. Martin