RECENZE: C. J. Sansom: Nadvláda

Článek od: frankie - 31.12.2014

Alternativní historie se zabývají navýsost zajímavými obdobími. Autor C. J. Sansom v románu Nadvláda čtenáře přivádí do Anglie roku 1952, kdy již uběhlo dvanáct let od uzavření míru Anglie s Německou říší. Mír ve světě však není, stále se odehrávají nelítostné a vyrovnané boje mezi nacistickou vojenskou mašinérií a Rudou armádou, byť padla Moskva a Stalin byl zajat a popraven. Spojené státy americké zaujímají v rámci své strategie pacifistickou linii s pokusem o technologickou převahu. Německo sice má rakety V3, ale na objevení atomové bomby stále čeká. Na území Anglie působí buňky SS i gestapa. Mnoho Angličanů zaujímá pozici přihlížejících, valná část kolaboruje a ve hnutí odporu, jehož ikonou je stařičký Winston Churchill, najde odvahu působit jen málokdo.

Hlavní hrdina, úředník David Fitzgerald, působí již dva roky v odboji proti britské vládě podporující a úzce spolupracující s Německem. A v rámci této činnosti je mu svěřen bývalý spolužák z Oxfordu, podivín Frank Muncaster. Tomu totiž jeho bratr prozradil tajemství, po kterém prahnou všechny evropské vlády.

Vykreslení politické situace, zasnění se do oblíbeného, byť zcela nehistorického „co by kdyby“, je v knize mimořádně vydařené. Bohužel samotná zápletka je dost absurdní a kazí celkový dojem jinak dobře napsané knihy. Jedná se o politický thriller, osvěžený několika akcemi. Čtenář se na pěti stech stranách pouští do dobrodružství. Zprvu se stránky přímo hltají, ale kolem poloviny dochází k přesycení a kvalita knihy Nadvláda jde dolů. Jak bývá obvyklé, na konci by mělo být logické vyvrcholení zápletky, zasáhne však deus ex machina a vše se samo tak nějak vyřeší. Doporučuji při četbě průběžně osvěžovat znalosti reálných postav, které se v knize vyskytují v hojné míře. Samozřejmě že Churchillla, Hitlera, Rommela, Heydricha zná kdekdo, ale v Nadvládě je zmíněno i mnoho dalších postav, které mohou být pro někoho zcela neznámé. K celkovému osvětlení však dobře poslouží obsáhlá poznámka o historickém pozadí na konci knihy.

Román Nadvláda má neotřelé historické prostředí, milovníci alternativního dějepisu musí při četbě chrochtat blahem. Bohužel pro ostatní čtenáře se posledních dvě stě stran promění jen v nutnost dočíst knihu.

C. J. Sansom: Nadvláda (Dominion)

Nakladatelství: BB/art

Překlad: Petruška Šustrová