RECENZE: Zaklínač a jeho svět

Článek od: Betý Dvořáková - 25.06.2015

Od historie formování  Severních zemí, přes seznámení s krajinou a důležitými postavami, až po podrobný popis všech monster číhajících v temnotách, to všechno je nedílnou součástí tohoto průvodce. Zaklínač a jeho svět, průvodce (nejen) herním světem, tak zní celý název. Takřka nejdůležitější na celém názvu je to nejen, protože rozhodně není určen jenom fanouškům virtuálního hraní.

Do knihy nás uvede zpráva od Marigolda, věrného přítele doprovázejícího Geratla při všech jeho cestách a dobrodružstvích. Marigoldovy poznámky nás budou provázet celou dobu a upozorňovat na zajímavosti, případně to budou jen jeho vlastní dojmy a postřehy. Slavný bard je prostě zvyklý komentovat všechno a pořád, často v těch nejnevhodnějších chvílích. Což naštěstí v našem průvodci nikomu nevadí a nemůže to mimoděk způsobit katastrofu.

V první kapitole si rozebereme dopodrobna celou „zemi Lidí“, všechna království, moře a města, zde se nacházejících. Na „Nelidi“ a jejich země přijde řada hned po té, přičemž se dozvíme o všech rasách „Nelidí“ a jejich městech a územích.
Ve druhé kapitole se podíváme na Zaklínačův zrod a jeho počátky. Uděláme si exkurzi na Kaer Morhen, útočiště Zaklínačů a přijde řeč i na zaklínačský výcvik.
Kapitola třetí nás seznámí s náboženstvím a Magií. Naučí nás nejen kouzla používat a sesílat, ale také to, které druhy Magie jsou a nejsou dobré, a co je Magie zakázaná.  Na konci kapitoly se dozvíme i něco o kulturách jednotlivých zemí.
Stvůry Severních Království - k tomu není co dodat. Čtvrtá kapitola nám poví něco o všech monstrech od Nekrofágů až po Běsy a Čerty.
Pátá a poslední kapitola knihy osvětlí samotný příběh Geratla z Rivie, známého také pod přezdívkou Bílý vlk a/nebo méně používaným Řezník z Blavikenu. Marigold vypráví o začátku svého přátelství s Geraltem a jejich celoživotním dobrodružství. Také nahlédneme do Geraltova milostného života, nebo spíše milostného trojúhelníku? Dozvíme se více o postavách, které nějak souvisí se Zaklínačovým životem, o všech jeho přátelích a protivnících, ale také o dobrodružstvích, válkách a konfliktech které kdy Geralt měl, prožil nebo si jimi prošel.
Na konci knihy nás čeká malé překvapení, týkající se třetího a také posledního dílu herní trilogie.

Kniha má pevnou vazbu a poměrně velký formát. Spolu s luxusním provedením na křídovém papíře zaručuje dokonalý zážitek z celé škály ilustrací a vůbec celého grafického ztvárnění. Podílela se na něm slušná řádka výtvarníků a už jen kvůli nim by tento průvodce neměl chybět v knihovně žádného skutečného fanouška zaklínačského světa. Ať už jsou to výjevy z her, vyobrazení jednotlivých hrdinů, nebo šťavnatě vyvedená monstra, rozhodně je čím se kochat. Brr, někteří bubáci mě nejspíš budou budit ze sna. A pokud chcete Geralta, nebo kteroukoli postavu tohoto světa cosplayovat, měl by vám Zaklínač a jeho svět ležet na nočním stolku místo Bible svaté.

Drobnou zajímavostí je, že nikde na obálce nenajdete vyvedené jméno autora textu, takže pokud vás to bude zajímat, musíte si, stejně jako já, najít v tiráži, že se jmenuje Marcyn Batylda. Na knize se zcela evidentně podílel poměrně velký tým lidí a odvedl skvělou práci. Jistě by nebylo fér u takovéto publikace vyzdvihovat zásluhy jen jednoho z nich.

Zaklínač a jeho svět je ten typ knihy, ke které se můžeme stále a znova vracet a pokaždé se najde něco nového a zajímavého, co nějak obohatí naše znalosti Geraltova světa. Jednoznačně lahůdka.

Zaklínač a jeho svět
Průvodce (nejen) herním světem