RECENZE: Soman Chainani, Škola dobra a zla: Svět bez princů

Článek od: Tereza Kadečková - 23.09.2015

Agáta se Sofií našly svůj šťastný konec. Obě se vrátily domů, kde se z nich staly místní celebrity, a mohly žít šťastně až do smrti. Mohly, ale nežily. Jak se totiž ukáže, jedno malé přání může zvrátit úplně všechno a dveře do Školy dobra a zla se znovu otevřou.

Jejich šťastný konec nezměnil jen jejich životy, ale taky celou pohádkovou říši. Princezny se rozhodly, že svoje prince nepotřebují a raději se budou kamarádit s čarodějnicemi. Vymazaly prince z pohádek, z historie a rozhodly se z nich udělat své otroky. Což si princové nenechali líbit a postavili se na odpor. Ze Školy dobra a zla jsou najednou školy dvě – škola pro holky a škola pro kluky. A chybí jen málo, aby se rozpoutala válka.

Agáta i Sofie se musí rozhodnout, jaký konec vlastně chtějí. Jenomže každá jsou jiná a přestávají si navzájem důvěřovat. Agáta si přeje svého prince a bojí se čarodějnice, která dřímá v její nejlepší kamarádce. Sofie zase nechce zůstat sama. Každé rozhodnutí, které udělají, bortí jejich přátelství a to i přesto, že si obě tvrdí, že ho chtějí zachránit.

Škola dobra a zla nám představila, jak se tvoří a fungují pohádky. Svět bez princů je potom postavil na hlavu. Princové a princezny se navzájem nenávidí, chtějí se povraždit, ředitelka dívčí školy přepisuje učebnice dějepisu a vůbec vystupuje jako pravý utopistický diktátor, a princové se chovají jako divoká zvířata.

Svět bez princů je stejně zábavné čtení, jako byla Škola dobra a zla. Kvalitou jí šlape na paty, i když už se nezaměřuje tolik na popis okolí a každodenních věcí. První díl si ještě dával tu práci nás se vším seznámit, s druhým dílem vstupujeme do světa, který známe a tak nám stačí sledovat převážně hlavní linku příběhu a dozvědět se jen, co se změnilo. I proto příběh odsýpá rychleji, ale zase nestihne být tak zábavný, jako v první knize.

Naopak bych řekla, že je příběh ještě vážnější, než ve Škole dobra a zla. Tam se z humoru pomalu přecházelo ve vážné situace, ze kterých se děvčata musela dostat. Svět bez princů začíná humornou kapitolou, ale od té doby se řeší rodinné problémy, pokusy o vraždu, nedůvěru mezi oběma kamarádkami, diktátorské chování ředitelky a hrozící válka. Nedá se říct, že humor zmizel úplně, ale vážnější témata ho zastrčila do pozadí a udělala tak z knížky pořádný pohádkový thriller.

Svět bez princů je stejně skvělá kniha jako Škola dobra a zla. Otevírá to, co se zdálo uzavřené a všechno od základů změní, jen aby dostrkal děvčata k takovému konci, který vás donutí prosit o další díl. Nevěděla jsem, jaký konec čekat, ale nepovažuji ho za šťastný a požaduji, aby to autor ve třetím díle napravil. Tak či tak, jestli se vám první díl líbil, druhý vás nezklame. Jestli jste Školu doba a zla nečetli, sáhněte po ní jako první, protože byste ze Světa bez princů nemuseli mít ten správný zážitek.

Hodnocení: 95%

Škola dobra a zla: Svět bez princů

Autor: Soman Chainani