RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Tance na sněhu

Článek od: Renata Staurovská - 04.02.2016

O tom, že science fiction se ve světě těší stále větší oblibě, není nejmenších pochyb, vzpomeňme například na úspěch filmů Interstellar, Na hraně zítřka nebo Inception.  Svoji polívčičku si koncem loňského roku přihřál i Sergej Lukjaněnko, jehož jméno mají čtenáři pravděpodobně nejvíce spojeno s knižní fantasy sérií Hlídky. Ovšem Lukjaněnko není ani na poli science fiction žádným nováčkem – má na kontě hned několik románových sérií, plných náhledů do možné budoucnosti, kde technika nabízí hlavním hrdinům nepřeberné možnosti, ale ruku v ruce s tím také přináší mnohá úskalí a rizika. V loňském roce konečně i u nás vyšla další, začína románem Tance na sněhu - prequelem ke knize Genom, na jehož recenzi se můžete těšit v dohledné době.

Hlavním hrdinou Tanců na sněhu je třináctiletý Tikkirej. Dětští hrdinové nejsou pro Lukjaněnka příliš typičtí, kromě románu Rytíři čtyřiceti ostrovů se s nimi v hlavních rolích setkáme jen málokde. Proto může být docela překvapující, jak věrohodně a poutavě je postava Tikkireje napsána. Už první věta celé knihy - „Toho dne mí rodiče využili své ústavou zaručené právo na smrt“ ukazuje, že chlapec to v životě nebude mít vůbec jednoduché -  je postaven před řadu těžkých zkoušek a na svůj mladý věk si toho prožije tolik, že by to stačilo na několik životů. Nemůžeme se proto divit, že je vyspělejší než jeho vrstevníci a příliš mezi ně nezapadá. Tomu ale v knize není věnován příliš velký prostor, mladík brzy učiní radikální rozhodnutí a vydá se vstříc svému snu – stát se pilotem a v první řadě utéct z nehostinné planety, která svým obyvatelům neposkytuje nejmenší naději na lepší život a kde se platí poplatky třeba i za vzduch, který člověk denodenně dýchá.

Vesmírné lodě, nové planety a rasy, roboti, nepřeberné možnosti –Tance na sněhu mají vše, co od dobrého sci-fi člověk může očekávat. A nebyl by to Lukjaněnko, kdybychom v románu nenašli myšlenku propojení lidské mysli a stroje a příležitostné filozofování nad možnostmi a úskalími, které toto spojení provází. Kniha popisuje využívání mozkové kapacity jako výpočetního modulu, který umožňuje navigaci v hyperprostoru – nepříliš lichotivě se dobrovolníkům, kteří se přihlásí, říká „mozky v láhvi“.

Jak je pro Lukjaněnka také typické, v Tancích na sněhu najdeme spoustu nejrůznějších odkazů a referencí  -  převážně na současnou populární tvorbu. Proto se v knize setkáme například s rasou halflingů nebo tajným řádem, kterému laická veřejnost nelichotivě přezdívá Jediové.

Skvěle napsaného dětského hrdinu, který se náhle, ze dne na den, musí začít potýkat s problémy světa dospělých, si čtenář téměř okamžitě zamiluje. Kromě něj nabízejí Tance na sněhu strhující příběh plný nečekaných zvratů a dechberoucí technologie budoucnosti, a vznášejí také otázku, kam až je člověk ochoten zajít pro splnění svých snů? Pokud jste fanoušci sci-fi literatury a Lukjaněnkův místy filozofický styl psaní, plný existenciálních úvah, vás baví, pak by Tance na sněhu ve vaší sbírce určitě chybět neměly.

Tance na sněhu

Autor: Sergej Lukjaněnko

Nakladatelství: Argo