RECENZE: J. R. Castle, Ohnivý drak (Dračí rytíři 1.)

Článek od: Monika Slíva - 11.05.2016

Když je vám dvanáct a žijete vcelku spokojený a prostý život na zapadlém ostrově daleko od civilizace, máte o světě a svém místě v něm vcelku přímočaré představy. Odmalička je vám vtloukáno do hlavy, že draci jsou zlo, od kterého musela být celá říše očištěna násilím. Císař Vayn je hrdinně přemohl, spoutal v lidské podobě a poslal do vyhnanství a jeho černí rytíři teď pomáhají udržovat pořádek a klid po celém císařství. Vůbec vám nepřijde na mysl, že by to mohlo být nějak jinak.

Quinn žije se svou tetou, která pere pro císařskou armádu prádlo, a má jen takové starosti, jaké byste čekali u kluka na prahu puberty. Když se mu dostane cti sloužit jako rekrut v císařské armádě, je nadšený a nemůže se dočkat, až se to jeho teta dozví.

Ale pak se všechno zvrtne… žádná dosud známá pravda najednou neplatí… zkrátka celý svět se zbláznil a vy pravděpodobně s ním.

Ohnivý drak je prvním dílem dětské fantasy série Dračí rytíři a spíše než fantasy by snesl označení pohádková. Paradoxně to ale vidím spíš jako klad celého příběhu. Je to skutečně dětská kniha a ta by neměla vytvářet složité a nepřehledné vztahy mezi postavami a hrát si na něco, čím není a nemůže být. Hrdinové by měli být jasně čitelní, aby malý čtenář věděl, jak se s nimi popasovat. A tohle Ohnivý drak určitě splňuje beze zbytku. Pro dospěláka je celý příběh až příliš přímočarý a předvídatelný, ale pohádku o Perníkové chaloupce svým ratolestem taky nedáváte číst kvůli složitosti zápletky. Fandíte Jeníčkovi a Mařence, aby tu babu přelstili a dokázali se ve zdraví vrátit k tatínkovi. A stejně držíte palce Quinnovi při jeho střetech s velitelem posádky a třesete se při jeho eskapádách s novou kamarádkou Theou na dobrodružné cestě za pravdou.

V záplavě (ne vždy úplně kvalitních) překladových knih, které ve vlnách zaplavují český trh, zrovna tahle určitě stojí za povšimnutí. Pokud budete číst s dětmi, mějte na paměti, že je určena jim a vás (jako rodiče nebo zkrátka dospěláka) pravděpodobně ničím nepřekvapí. Nepracuje s žádnými převratnými ideami ani vynálezy nebo skutečnostmi. Je to „jen“ dobře napsaný příběh o přátelství, odvaze a odhodlání, o touze jít za svým snem a o tom, že člověk by se tváří v tvář novým skutečnostem neměl bát je přijmout.

Ohnivý drak (Dračí rytíři 1.)
J. R. Castle

Překlad: Jakub Kalina