RECENZE: FASCINACE 2: Maják na Útesu lastur

Článek od: Tereza Kadečková - 31.05.2016

Přichází druhá FASCINACE, tentokrát se dvěma povídkami, které se v soutěži O dračí řád umístily na vrchních příčkách.

Knížečka FASCINACE se dočkala druhého dílu a vyrostla. Ne tak na objemu, místo tří povídek tu teď máme jen dvě, i když zaberou o pár stránek víc, ale na vzhledu. Nejenom, že má druhý díl svoje jméno, ono se objevuje i na hřbetu knihy. Takže oproti prvnímu dílu, který si v knihovně sedí úplně anonymně, víte přesně, pro co saháte. Pro FASCINACI 2: Maják na Útesu lastur.

A tak se jmenuje první povídka. Maják na Útesu lastur je opravdu první, vyhrála totiž soutěž O dračí řád. Své umístění si zasloužila. Vypráví o ženě Miri, které se v bouři ztratil muž, a ač se snaží své okolí přesvědčit o opaku, stejně jí všichni tvrdí, že prostě utekl, protože jí měl plné zuby. Jenomže to by tu nesměla být stará legenda o lodi duchů a Miri by ji nesměla začít zkoumat blíž.

Maják na Útesu lastur je milá jednohubka, ty do FASCINACE už patří. Prvenství v soutěži měla jistě po zásluze vybojované. Klára Kubíčková umí popisovat prostředí a atmosféru tak, že čtenář skoro cítí bouře zuřící u moře. Děj se postupně rozplétá, i když v půlce už člověk začne tušit, kdo za všemi problémy stojí. To je jen malá drobnost, která nestojí v cestě tomu si naplno užít atmosféru příběhu.

Druhá povídka Agapo od Marie Rejfové skončila na dvanáctém místě. Agapo je nekonečné město, kde žijí lidé, brouci a lišajové. Tyhle tři národy spolu neustále válčí, protože lidé potřebují drahocenný chitin z těl brouků a rádi používají lišaje jako zbraň. Není tedy divu, když se věci otočí proti nim.

Agapo je vyprávěné z pohledu několika lidí a jejich osudy se postupně splétají. Postavy mají své cíle a důvody, proč si za nimi jít. Někdy umí být trochu archetypální, třeba Krásná, která je rozhodnutá nebýt broučí rasistkou, nebo rebel Smrtihlav, který se rozhodne důvěřovat špatným lidem, ale povídka tím neztrácí na kráse. Nad vodou ji hodně drží skoro postapokalyptické prostředí, s nímž si autorka vyhrála a atmosféra nekonečného města z povídky přímo dýchá. Jediným mínusem je postava Nepraše. Ten bere vše, co se mu děje, až s překvapivým klidem, a vůbec je celý takový "mouchy, snězte si mě."

FASCINACE 2: Maják na Útesu lastur sice přináší o povídku míň než první díl, ale obě mají co nabídnout, jsou dobře napsané a na dlouhé cesty jsou to pravé, co člověka zabaví. Navíc tentokrát ani neřádil žádný tiskařský šotek, takže se nebojím říct, že FASCINACE vskutku dospívá, a to je jedině dobře.

FASCINACE 2: Maják na Útesu lastur

Autoři: Klára Kubíčková, Marie Rejfová

Ilustrace: Kateřina Perglová, Jitka Šenkeříková