RECENZE: Ian Tregillis - Nejstudenější válka

Článek od: Petr Čapek - 05.09.2016

Je tomu již více než půl roku co čtenáři mohli poprvé nahlédnout do fascinující alternativní historie, v níž si Otčina  Roberta Harrise podává ruku s Alanem Moorem. Jak jistě správně tušíte, řeč je o Ianu Tregillisovi a jeho Hořké setbě. Ta se nyní dočkala svého pokračování v podobě druhého dílu románového triptychu Milkweed, jenž vychází u nakladatelství Argo pod názvem Nejstudenější válka.

Uplynulo již dvacet let od konce druhé světové války a tím i událostí předchozí knihy. Zatímco se hrozbu nacistického Německa podařilo potlačit, světový mír stále není v bezpečí. Mezi britským impériem a SSSR sice zatím panuje křehký mír, je však jen otázkou času, kdy mocnosti uvrhnou svět do další války.

Britové se sice mohou stále spolehnout na své čaroděje, ovšem daň za povolání temných démonů je však příliš vysoká. Sověti navíc mají tajné eso v rukávu. Hluboko za železnou oponou v jednom ze svých lágrů drží šílenou vědmu Gretel se svým bratrem, kteří působili Britům za války pořádné problémy…

Jednoho dne se však sourozenecké dvojici podaří z přísně střeženého zařízení uprchnout. A vydávají se na nebezpečnou cestu napříč Sovětským svazem. Jejich cíl je jasný, Londýn. V Londýně totiž žije i Raybould Marsh, se kterým má Gretel své plány. Jak se zdá, válka ještě zdaleka neskončila a teprve zvoní do druhého kola…

Ještě než se pustíte do samotného čtení, bude se  hodit jedno malé upozornění. Pokud jste snad nečetli předchozí díl, s Nejstudenější válkou ani nezačínejte. Celá série je velmi úzce provázána a bez znalosti Hořké setby by vám tak unikla podstatná část souvislostí. Pokud však máte Hořkou setbu již za sebou, nic nebrání tomu znovu se ponořit do alternativní historie, tak jak ji ukazuje právě Ian Tregillis.

Pokud jste již měli čest s předchozí autorovou knihou, nebude pro vás ani její pokračování žádným překvapením. Tregillis čtenářům předkládá spletitý příběh plný intrik, mocenských bojů a touze po pomstě, která dovádí svět na pokraj dalšího ničivého konfliktu. Oproti předchozí knize sice přibylo více napětí a akčních scén, stále však i v Nejstudenější válce hraje prim utajení a tak je zatím třeba epické scény a bitvy ve stylu akční fantastiky poněkud oželet.

Na druhou stranu největším tahákem této trilogie je dozajista její spletitost. Ostatně i tentokrát si autor připravil několik dějových linek, které se postupně proplétají a navzájem tak ovlivňují osudy hlavních hrdinů. Autor se rozhodl změnit strategii a vedle konfliktu mezi těmi hodnými a zlými ukazuje i problémy ve vlastních řadách, což je krásně vidět na vztahu Willa a Mashe je daleko vyhrocenější, než s jejich protivníky. Díky tomu jsou však jednotlivé postavy daleko plastičtější a nepůsobí nikterak černobíle.

Co se týče samotného příběhu, ten plyne i nadále svým tempem kupředu. A i když je největší strašák v podobě nacistického Německa již minulostí, Rusové úlohu záporné mocností vcelku lehce zastanou. Navíc zde nejde ani tak o jednotlivé státy, jako o jednotlivce, jejichž osudy sledujeme již od prvního dílu. Je samozřejmě jasné, že ani u druhého dílu se Tregillis nevyvaroval pár chybkám, díky čemuž si na seznam nezodpovězených otázek můžeme připsat pár dalších bodů, jako celek však Nejstudenější válka působí o něco lepším dojmem než její předchůdce.

Ian Tregillis tak ve druhém dílu své fantastické trilogie dokazuje, že po právu patří mezi nejvýraznější talenty současné fantastiky. Závěr knihy navíc končí stejně otevřeně jako v Hořké setbě, autor si tak své čtenáře jistojistě pojistil i pro závěrečný díl celé trilogie. Nám  nezbývá než toužebně očekávat Nutné zlo, které pro nás nakladatelství Argo již chystá a jenž nám snad přinese odpovědi na všechny naše otázky.

Ian Tregillis: Nejstudenější válka

Původní název: The Coldest War
Překladatel: Pavel Bakič