RECENZE: Otomar Dvořák, Sekera strážců

Článek od: Monika Slíva - 05.12.2016

Jsou různé způsoby, jak se dozvědět pravdu o poslání svojí rodiny. Tím nejhorším vůbec asi je, když způsobíte tragédii čistě z mladické nerozvážnosti a ve svém furianství si myslíte, že víte všechno. A přitom samozřejmě… nevíte prakticky nic.  Sedmnáctiletý Jan má jen mlhavou představu o tom, co obnáší služba Strážce hranic tajemného lesa a proč žije s otcem a babičkou stranou od vesnice.  Netuší, co všechno se skrývá za povinností nosit onu tajuplnou sekeru a ve své mladické naivitě se domnívá, že některé věci jsou na světě jen od toho, aby mu byly prospěšné. Všechno na světě má ale svou cenu. A nejprostší věci stojí nejvíc. Najednou se musí postavit hrozbě, která přišla z velké dálky a vypadá tak neskutečně, že ani nemůže být pravdivá. Ledový netvor Gidžich přece patří do legend a pohádek a ne do lesa za jejich chalupu. Skřítci a Gnómové jsou jen v pohádkách a žádný nemůže bydlet s nimi v domě a už vůbec by neměl udílet chytré rady mladým nerozvážným jinochům. Přesto se nic z toho Janovi nezdá a musí se jen s Gnómem, otcovou sekerou, radami od babičky a vzpomínkou na nesmělou počínající lásku dívky Modroočky vydat na dalekou a nebezpečnou cestu do neznáma. Ani v nejdivočejších snech by se mu nikdy nezdál byť jen zlomek toho, co jej na cestě skutečně potká.

Baladický, poetický a plující bájnou krajinou, přesto známý a plný českých pohádkových „reálií“. Tak by se jednou větou dal shrnout styl vyprávění Sekery strážců, vyprávění plného symbolů a skrytých významů i jemného humoru. Otomar Dvořák je zavedeným českým autorem historických románů a mnoha článků věnujících se této tématice a vycházejících v různých periodikách. Rád propojuje historii se záhadami, doloženými i nedoloženými a dokáže tak vyprávět dávno zapomenuté, fascinující příběhy z hlubin času.  Baladicky laděná Sekera strážců má svoje nezaměnitelné kouzlo. Někomu by mohla připadat nezáživná, nebo málo akční ve smyslu moderně pojatých fantasy příběhů, protože vypráví a nepoužívá žádné moderní zkratky a přechody. Pokud se ale dokážete naladit na stejnou melancholickou vlnu jako hrdinové příběhu a necháte se unášet jejich dobrodružstvím, budete na jeho konci obohaceni o stejné zážitky jako Jan a jeho přátelé.

Otomar Dvořák, Sekera strážců
Nakladatelství: Černý dak
Obálka: Roman Koňařík