RECENZE: Stephen King, Konec hlídky

Článek od: Renata Staurovská - 24.03.2017

Trilogie o Billu Hodgesovi z pera Stephena Kinga se konečně uzavírá. Od masakru u Městského centra, popsaném v knize Pan Mercedes uplynulo už celých sedm let a jeho pachatel, Brady Hartsfield je stále zavřený na klinice zvané Kyblíkárna. Ač se jeho zdravotní stav lepší, nedokáže se bez pomoci ani vymočit a je zcela odkázaný na péči zdravotníků. Návštěvy detektiva ve výslužbě Billa Hodgese pozvolna řídnou a může se zdát, že hlavní záporák už je nadobro mimo hru, což ale není tak úplně pravda, jak nám ostatně napověděl už samotný závěr druhého dílu trilogie, Právo nálezce

Jako první čtenáře zaujme další Kingův popis událostí u Městského centra, tentokrát očima zdravotníků, kteří při masakru zasahovali. Následuje skok do současnosti, kde se opět setkáváme s Billem Hodgesem, a to zrovna ve chvíli, kdy je povolán k případu vraždy a sebevraždy v rodině jedné oběti z již zmíněného masakru. Mladá žena sice přežila, čtyřválcový Mercedes ji však tehdy zranil natolik, že zůstala od hrudníku dolů ochrnutá a starala se o ni její ovdovělá matka. Dle situace na místě činu policie usuzuje, že matka nejdříve zabila svoji dceru a poté sebe – ale Hodges tomu tak nějak odmítá uvěřit. A jedním z důvodů je kromě tajemného písmena Z v koupelně, také i herní konzole Zappit, která v domě zmíněných dvou žen působí přinejmenším jako pěst na oko. Zatímco se Hodges se svým týmem chytají nejasných a mizivých vodítek, počet sebevražd rapidně stoupá a písmena Z spolu s konzolemi se objevují stále častěj.  A v pokoji Bradyho Hartsfielda se dějí nevysvětlitelné a děsivé věci.

Oproti předchozím dvěma dílům je Konec hlídky napsán poměrně rozvláčným stylem. Neúprosnou hru na kočku a myš z předchozích dílů protentokrát střídá plácání na místě, alespoň to tak čtenáři místy může připadat. Zdá se, že záporák je vždy o několik kroků napřed, hlavní hrdina se za ním neohrabaně potácí a přitom mu odtikává čas. Čím se ale blíží závěr knihy, tím víc se děj zrychluje a ke konci už je tempo opět solidně našlápnuté. A samotné finále je opět typicky Kingovské.

Jaké možnosti může skýtat lidská mysl, když trochu popustíme uzdu své fantazii, jak snadno se mladí lidé nechají ovlivnit prostřednictvím sociálních sítí a jaké nebezpečí mohou znamenat zapomenutí démoni z minulosti - o tom všem je Konec hlídky, a svým způsobem vlastně celá trilogie. Kingovu detektivní prvotinu tedy hodnotím veskrze pozitivně, podařilo se mu zachovat si svůj typický styl a zároveň ho okořenit zase čímsi novým, neotřelým a pro čtenáře atraktivním.

Stephen King
Konec hlídky

Nakladatel: BETA - Dobrovský