RECENZE: Marie Rejfová, Kdo jinému jámu kopá

Článek od: Martin Stručovský - 29.04.2017

Josefína Divíšková je úplně normální ženská. S manželem se rozvedla, syna má na vysoké. Prahu vyměnila za městečko Brod, kde vzala flek učitelky a sehnala si skvělou partii na vztah – ženatého komisaře Tvrdíka. Prostě příběh pomalu jako z červené knihovny. Jenže Josefína má jeden problém, a tím je skutečnost, že je chodícím magnetem na problémy. A tak když si jednoho krásného dne vyrazí do lesa, zakopne o mrtvolu. A to doslova. Rozjíždí se tak dvojí vyšetřování. Klasické policejní, jehož nejsme přímým svědkem, ale vždycky se z rozhovoru mezi sympatickou paní učitelkou a policistou dozvíme potřebné informace. Rejfová ale primární důraz klade na vyšetřování samotné Josefíny, která stojí v centru veškerých událostí.

Na detektivce Kdo jinému jámu kopá musíme hned zkraje ocenit několik skutečností. Plave proti současnému a zaběhnutému proudu severské krimi. Nezakopnete tu o pochumornost ani detektivy, kteří svoje démony utápí v nikotinu a alkoholu. Dokonce se tu nevyskytuje žádný šílenec se zálibou v nějaké té úchylce. Rejfová místo toho napsala text s uvěřitelnými postavami, z nichž mnohé každý z nás potkává denně v běžném životě. A zasadila je do prostředí maloměsta, kde si všichni vidí do talíře. Bohužel je to zároveň také slabina románu – Brod, ač dobře popsaný, je smyšlený, což jinak po realistické stránce zvládnuté detektivce, podtrhává nohy. Rozhodně příjemné je ale pojetí hlavní hrdinky. Autorka se vyhnula, podobně jako Kopřiva u Rychlopalby, super detektivovi, co všechno zvládne levou zadní. Dostáváme tak obyčejnou paní, s níž je velice snadné se ztotožnit a o to víc obdivovat její nevšední dobrodružství. Josefína se stává detektivem amatérem, podobně jako malíř Horác z detektivek Hany Proškové nebo slečna Marplová od Agathy Christie. Román se tak kromě pátrání soustředí také na každodenní život hrdinky a glosování událostí Brodu a jeho obyvatelstva. Díky tomu všemu Kdo jinému jámu kopá nepostrádá svižnost a tah na branku, takže čtení vám zabere maximálně dva dny. A zaručuji vám, že se bude jednat o skvěle strávený čas. Akorát je škoda finále, které je jednak strašně rychlé, ale hlavně jeho řešení zbytečně sklouzává k deus ex machina.
Zda se Marie Rejfová svou sérií o Josefíně zapíše do síně slávy českých detektivkářů, jakými jsou Jaroslav Velinský či Hana Prošková, zatím nevíme. Na každý pád před sebou máme příjemnou a dobře napsanou knihu, kterou by byla škoda minout. A to je někdy víc než snaha o žánrovou revoluci.

Kdo jinému jámu kopá
Marie Rejfová
Nakladatel: Mystery Press