RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Vladimir Vasiljev, Denní hlídka

Článek od: Renata Staurovská - 03.06.2017

Před nedávnem jsme vám u příležitosti nového vydání představili první díl série Hlídek ruského autora Sergeje Lukjaněnka. Nyní přicházíme s knihou druhou, Denní hlídkou. Stejně jako Noční, i tato se dočkala nového abstraktního přebalu a pevné vazby.

Znovu se setkáváme s hlavními hrdiny prvního dílu, tedy s Antonem, Světlanou, Olgou, Tygříkem, Jegorem a spoustou dalších, nejvyšší moskevské mágy Zavulona s Geserem, nevyjímaje. Tentokrát vystupují ale spíše jako postavy vedlejší – Denní hlídka je totiž, na rozdíl od Noční, vyprávěná očima Temných. Takže se nám dostane pohledu na válku mezi Jinými i z opačné strany, a to prostřednictvím vědmy Alice, tajemného Vitalije, temného mága Edgara a dalších.

Lukjaněnkův typický styl psaní zůstává, na tvorbě knihy s ním spolupracoval Vladimir Vasiljev, autor známého Technika Velkého Kyjeva. V knize dostala více prostoru hudba, respektive hudební texty, které hlavní hrdiny provází příběhem a krásně dokreslují jeho ponurou atmosféru. Knihu příjemně oživují a přibližují nám pocity, které protagonisté zrovna prožívají.

Využití jednoduchého magického rituálu k udržení milovaného muže, milostný románek vědmičky s nejvyšším mágem a Antonova neustálá snaha rozplést složité sítě konspirací, které spřádají šéfové obou moskevských hlídek – i tato témata z povídek v Denní hlídce se objevila ve filmovém zpracování, zmíněném i v předchozí recenzi. Opět se však jedná jen o volnou inspiraci knižní předlohou. Pokud jste tedy viděli filmy a myslíte si, že vás knížky už ničím nepřekvapí, jste na omylu.

Nic se neděje náhodou, každý tah je dopředu pečlivě promyšlen a naplánován. Na události předchozího dílu se nabalují další a další spojitosti a důsledky, a výsledné puzzle už teď dosahují nečekaných rozměrů. A to jsme zatím teprve u dvou dílů ze sedmi…

Spousta čtenářů a fanoušků už samozřejmě ví, jaké osudy hlavní hrdiny Hlídek potkají. To ale neznamená, že si je znovu rádi nepřipomeneme – tato série je psaná tak, že v ní při opětovném čtení často objevíte něco nového, odkaz, spojitost nebo prostě nějakou drobnost, která vaší pozornosti předtím utekla. A přesně proto je to jedna ze sérií, ke kterým se dá vracet znovu a znovu. A pokud jste ještě žádnou z Hlídek nečetli, tak směle do toho. Ale varujeme vás, svět Jiných vás chytne a už nikdy nepustí.

Denní hlídka

Sergej Vasiljevič Lukjaněnko, Vladimir Vasilijev
Nakladatelství: Argo, Triton