RECENZE: David Eddings, Elénium

Článek od: Monika Hrňová - 16.07.2017

Pojďte si poslechnout příběh z dob, kdy čest byla víc než pouhé slovo, kdy běh života spoluutvářely kouzla a kdy rozmary bohů pěkně míchaly lidskými osudy...

Hlavním hrdinou je rytíř pandionského řádu Sparhawk, který se po deseti letech vrací z vyhnanství, avšak najde svou královnu Ehlanu, kterou se zavázal chránit, nevyléčitelně nemocnou. Zjišťuje, že její království se snaží rozvrátit prohnaný arcibiskup Anniáš a jeho nohsledi, a tak se s pomocí svého panoše Kurika a ostatními přáteli vydává na dalekou cestu, aby nalezl pro královnu lék. Cesta je to dlouhá, trnitá, plná překážek a nečekaných zvratů. A jakmile se do hry vloží bohové, nejde už jen o záchranu království, ale celého světa. A času není nazbyt.

David Eddings je jedním z klasiků epické fantasy, proslavil se například pětidílným románem Belgariad (mimo fantastiku napsal skvělou knihu The Losers, ovšem chce to zvládnout čtení v angličtině, u nás bohužel nevyšla). Elénium je souborné vydání románů Diamantový trůn, Rubínový rytíř a Safírová růže. Rozhodnutí spojit zmíněné romány do jednoho je geniální, knihou samotnou by se sice při její váze dalo poslat nějakého zlotřilce do říše snů, ale čtení vydrží pěkně dlouho. Vzhledem k tomu, že jednotlivé knihy na sebe krásně navazují, je vyprávění plynulé a není třeba bojovat s manickým třesem, abstinenčními příznaky a děravou pamětí, než seženete díl další.

Příběh sám o sobě je příjemně přímočarý. Rytíři putují za určitým cílem, osud/bohové/nepřátelé jim staví do cesty překážky, které udatní muži zdolají (nebo jim naopak zásadně změní plány), a jede se dál. Autor udržuje víceméně jednu vypravěčskou linii, postav je tak akorát, aby se to čtenáři nepletlo, a kladní hrdiné jsou vyváženi obdobným počtem záporáků.

Ostatně v postavách je Eddingsova síla. Sparhawk a jeho kumpáni (za pozornost rozhodně stojí panoš Kurik, který si se Sparhawkem vyměňuje břitké hlášky a jedovatosti, a to je opravdu osvěžující a hlavně neskonale vtipné) jsou skrz naskrz klaďasové, pro které je morálka, ochrana slabších a záchrana světa otázkou cti a jsou ochotní pro tyto ideály položit život. Na druhou stranu záporáci jako arcibikup Anniáš, bůh Azaš a ostatní jsou chamtiví, mocichtiví a prohnaní výlupci. V tomhle je Eddings také krásné přímočarý, staví proti sobě dobro a zlo, které se střetávají podle jednoduchého schématu odvěkých pohádkových bojů. Skvadru hrdinů bez bázně a hany doplňují ženské hrdinky, jako je krásná královna Ehlana či tajemná styrická učitelka a znalkyně magie Sephrenie. A rozhodně nehrají druhé housle, právě naopak mužským protějškům zdatně sekundují a jsou motorem, který je žene dál.

Čtenář se setká s postavami ze všech společenských vrstev, nezůstane mu utajen život představitelů církve, bohatých králů, prostých chuďasů i sedláků, námořníků, vojáků a ani takříkajíc spodiny. Zlodějské podsvětí se autorovi podařilo skvěle vypodobnit a postava zlodějíčka Talena je dokonalá a nadmíru zábavná.

A nezůstane jen u lidských hrdinů, v Eddingsově světě se spolu střetávají i bohové či trollové. Souboj dětské bohyně Aphrael a zákeřného boha Azaše je působivý. Velmi zajímavá je i rasová tématika. V knize se neobjevují žádní elfové ani trpaslíci, tedy bytosti pro klasickou fantasy tak typické, autor místo toho rozložil síly mezi několik národů, které ale rozhodně nežijí svorně a v klidu. Liší se svým životním stylem i vírou, a právě odlišné náboženství vede k nenávisti, rasismu a vykořisťování slabších a méně mocných. Inu, evropskému středověku jako by to z oka vypadlo, a celou knihou tak proudí nadčasové poselství o toleranci a otevřenosti vůči novému.

Kromě postav jsou výborně napsané i  dialogy, které nepostrádají vtip okořeněný špetkou sarkasmu, který někdy až hraničí s černým humorem. Příběh tak získává jiskru, která hrozí rozhořet touhou tento svět nikdy neopustit a se sympatickými dobrodruhy putovat až do skonání věků.

Prostředí, kam čtenáře Sparhawkovo dobrodružství zavádí, si nic nezadá s temným středověkem, i když tady je přikryto hávem romatických ideálů. Králové, rytířské řády, moc v rukou církeve, obléhání, válečná tažení, souboje, pletichy a intriky... Toho všeho si čtenář užije dosyta. Bonusem je doprovodná mapa, která pomáhá se v Eddingsově rozmanitém světě orientovat.

Elénium je nádherně komplexní oslavou rytířského románu, který se spojil s kouzly a magií a výsledkem je dokonalý příběh, při jehož čtení zaplesá nejedna romantická duše ztracená kdesi ve středověku, pro kterou je potěšením rozjímat nad chrabrostí rytířů, krásou dam a vírou v sílu dobra. Pokud se řadíte mezi milovníky dobrodružství ve stylu takových klasik jako je Ivanhoe či Stevensonův Černý šíp, radím vám dobře, rovnou si knihu sežeňte, nebudete litovat. David Eddings je zkrátka mistrovský vypravěč, který dokáže svým postavám vdechnout život, emoce a hlavně lidskost a zanechat tak pocit, že jste právě prožili něco jedinečného.

Elénium
David Eddings

Původní název: The Diamond Throne, The Ruby Knight, The Saphire ROse