RECENZE: Siri Pettersenová, Síla

Článek od: Monika Hrňová - 31.01.2018

Blíží se válka mezi světy, buď bude obnovena Síla, nebo zničena Ymslanda. A v epicentru bouře stojí Hirka, bezocasá, bez schopnosti přimknout, rozhodnuta za každou cenu zachránit milovaného Rimeho a všechny, na kom jí záleží.

Síla je závěrečný díl norské trilogie Havraní kruhy, která ve skandinávských zemích sklidila obrovský úspěch. Autorka Siri Pettersenová, pro níž je tato trilogie spisovatelským debutem, ukazuje, že se přes lehkou kostrbatost prvního Ódinova dítěte a mírnou fádnost druhého dílu s názvem Plíseň dokázala propsat k vynikajícímu finále. Pouští naplno uzdu své fantazie a čtenáře uhrane dalším neobvyklým světem, kde se zlo zhmotňuje v reálnou hrozbu.

Na konci druhého dílu Hirka opustila svět lidí a ocitla se ve světě mrtvorozených. Je Graalovou dědičkou a to jí otvírá dveře k jednomu z nejmocnějších rodů. Jenže po vstupu do pro ni naprosto cizího a nehostinného světa Dreysílu a mezi mrtvorozené, kteří vynikají sílou a nezdolností, zjišťuje, že se strašlivě mýlila. Ona chce nastolit mír a slepí začít válku, ona doufá v pomoc a slepí ji chtějí zneužít ke svým cílům. Nedokáže ani dostát očekáváním své rodiny, jako Graalova dcera má být spasitelkou a přitom je slabá, bez drápů, bez schopnosti využít Sílu a naprosto ztracená. Ovšem nebyla by to Hirka, kdyby si nedokázala poradit, a v hlavě se jí zrodí odvážný plán na záchranu Ymslandy.

Poslední díl Havraních kruhů se vyznačuje mnoha nej. Rozhodně je to díl spisovatelsky nejvyzrálejší. V případě Ódinova dítěte je znát, že se jedná o prvotinu, druhý díl váhavě přešlapuje, ale třetí je dokonale řemeslně zvládnutý. Přestože je trilogie výborná i díky silným postavám, teprve třetí díl ukázal, co v Hirce a Rimem opravdu vězí. Jejich přerod z naivních hrdinů, kteří chtějí zachránit svět, v sebevědomé jedince, kteří poznali, že pojmy jako dobro a zlo nejsou černobílé, a kteří museli obětovat víc, než by jim bylo milé, je výborný a neskutečně naturalisticky pojatý. Pochybnosti, zoufalství natolik hluboké, že smrt je proti tomu procházka růžovým sadem, smutek a nenávist v kombinaci s láskou a nadějí tvoří emoční celek, který na čtenáře nutně zapůsobí.

Bezpochyby je Síla také nejtemnějším dílem. Veškeré ideály padly a neradostné jsou jak plány, tak i naděje hlavních hrdinů. Tíživá atmosféra se nese celou knihou a skvěle koresponduje s ledovými kulisami světa slepých. Autorka také přitvrdila, co se týče odchodu postav, a mrtvoly se vrší martinovskou řadou. Zároveň je také dílem nejoriginálnější. Siri Pettersenová trilogii skvěle otevřela mýtickým světem Ymslandou, v druhém díle trochu nudila světem lidí, ale ve třetím ukazuje, že její nápady na nové, neotřelé světy nejsou zdaleka vyčerpány. Dreysíl se zajímavě vypracovanou hierarchií a tvrdými pravidly a zákony, které vládnou říši slepých, je působivý. Zajímavě je podán kontrast mezi soucitnou Hirkou bez zvláštních schopností a slepými, kteří disponují neobvyklou silou, odolností a krutostí. Na druhé straně, v Ymslandě, bojuje o svůj vlastní osud Rime. Hybnou silou jsou intriky a manipulace a hlavně notná míra zoufalství.

Závěr celé trilogie se autorce povadlo mistrně zvládnout, napětí zdárně udržuje až do úplného konce, který opravdu potěší vyrovnaným rozuzlením celého příběhu. Román Síla je důstojným zakončením celé série, který si nesmírně užijete. A všichni, které si Hirčin příběh podmanil, jistě potěší zpráva, že Siri Pettersenová právě intenzivně pracuje na další trilogii ze světa Havraních kruhů, jejíž první díl by měl vyjít v Norsku příští rok.

Síla
Siri Pettersenová

Série: Havraní kruhy (3.)