RECENZE: Alan Dean Foster, Vetřelec: Covenant - Počátek

Článek od: frankie - 25.03.2018

Kniha Vetřelec: Covenant – Počátek zavádí čtenáře na planetu Zemi, přelidněné špinavé místo plné nezdravého prostředí, kde lze dýchat bez následků pouze s filtrační maskou a pít vodu pouze po filtraci a ošetřenou chemikáliemi. Všichni obyvatelé nahlíží s očekáváním na projekt firmy Weyland-Yutani a její kolonizátorskou misi – osídlení planety Origae-6. Zbývá již pouze v průběhu několika týdnů doplnit posádku, zkontrolovat náklad a doplnit zásoby. Odlet je však v ohrožení, objevují se totiž nečekané komplikace v podobě pokusu o sabotáž, únosu dcery majitele firmy Weyland-Yutani a podobně.

Akční scény jsou popsány dokonale, včetně nejmodernější technologie, zaujme také sdělování informací z budoucnosti jen tak mimochodem, např. hologram Big Benu nahradil původní stavbu po teroristickém útoku před půl stoletím. Osvěžující jsou informace o samotném vzniku nadnárodní korporace Weyland-Yutani, tahle firma má přece jenom na děj vetřelčí ságy zásadní vliv.

Zajímavá je samotná myšlenka, vizionář a mystik v jedné osobě ovlivňující skupinu lidí, jejíž členové jsou na základě jeho pokynů ochotni zajít až za hranici vlastní smrti. Obětovat se ve jménu lepšího světa bez kolonizačních misí, neboť jedině takovým způsobem je možné zachránit budoucnost lidstva. Podle mystika totiž ve vesmíru číhá nebezpečí, které ho pronásleduje v nočních můrách. Ano, jsou tím myšleni vetřelci, to je však také jediné místo, kdy se s nimi čtenář v této knize setká, a to ještě pouze v nejasných konturách.

Trochu úsměvně působí fakt, když na jednu stranu lidstvo najde ve vesmíru obyvatelnou planetu, zároveň ale zcela vylučuje jiný život ve vesmíru. I když se kniha vetřelci nehemží, na napětí a čtenářském prožitku jí to neubírá.

Objevují se ty postavy, které jsou známé z filmu Vetřelec: Covenant, případně z knižního přepisu. Jelikož kniha je oficiálním prequelem, postrádá trochu smysl připoutávat se k hlavním hrdinům – kapitánu Jacobu Bransonovi, jeho manželce Danielsové, náčelníkovi bezpečnostní služby Danu Lopému nebo jiným členům posádky lodi Covenant.  Naprostá většina čtenářů bude vědět, jak životní pouť zmíněných kolonizátorů bude ukončena.

Kniha rozšíří obzory fandům vetřelčího universa a některé jistě přivede k opětovnému zhlédnutí filmu Covenant

Vetřelec: Covenant - Počátek
Foster, Alan Dean