Ceny ASFFH za rok 2017 uděleny

Článek od: Jan Křeček - 12.05.2018

Kniha roku


František Novotný: Hvězdné hry (Nová vlna)


Průřez tvorbou jednoho z nejzásadnějších českých spisovatelů science fiction. Neznáte-li jeho povídky, bude vám povědomá alespoň Valhala, opus magnum, který v roce 2014 shrnul všechny díly dlouho vycházející ságy. A zrovna včera vydalo Argo novou knihu Františka Novotného, Osudový konvoj.
 

Cena za dlouholetou práci pro SF


Jana Rečková (in memoriam)


27. března 2018 zemřela jedna z velkých osobností fandomu. Asi málokdo pochyboval o tom, že tuto cenu získá – pozdní ohodnocení obrovského kusu práce, který za Janou Rečkovou je. Vzpomínka Františky Vrbenské vyšla na Sardenu zde.

Další nominovaní:
Alexander Schneider
Františka Vrbenská

Nejlepší internetové médium


Legie – databáze F&SF (legie.info)


Obtížně se nám tu tato kategorie hodnotí. Těší nás nominace, to samozřejmě. Legie aktuálně funguje asi nejlépe jako prostředek komunikace mezi fanoušky. Diskuze u jednotlivých knih, stále přibývající nové tituly, schopnost reagovat na různá upozornění a doplnění… Legie žije. A tím nechceme pominout XB-1, což je stále nejprofesionálnější web u nás. Ale těší nás ta nominace Sardenu…

Další nominovaní:
Sarden
XB-1

Nejlepší nakladatelství


Argo


Že jste to čekali? My vlastně také. Aaronovitch, Tregillis nebo VanderMeer jako kvalitní žánroví autoři, Ishiguro nebo Tidhar pro fajnšmekry… a pak takové třešničky na dortu, jakou je Ó Cadhainova Hřbitovní hlína. To vše – a mnohem víc – loni vyšlo. Dobré.

Další nominovaní:
Brokilon
Epocha
Host
Straky na vrbě

Nejlepší překlad


Milan Žáček za knihu V Kalábrii (Peter S. Beagle; Argo)


Kvalita překladů Milana Žáčka je dlouhodobě na vysoké úrovni. A to přesto, že nepřekládá málo. Máte-li Petera S. Beagla spojeného s jednorožci, nebudete zklamaní ani teď. Křehká novela o porozumění a lásce se čte jedním dechem.

Další nominovaní:
Aleš Drobek: Problém tří těles
Michal Jedinák: Ľavá ruka Boha
Jakub Němeček: Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká
Hana Vrábelová: Magie spojuje

Nejlepší dílo (domácího) výtvarníka


Robert Czarny za knihu Válka světů (H. G. Wells; Triton)


Od vydání Války světů loni uběhlo 120 let. Přesto se točí nová filmová zpracování (poslední z roku 2013, na rok 2018 se chystá další z produkce BBC) – a vznikají nové obálky. Něco málo z jeho práce si můžete prohlédnout třeba zde.

Další nominovaní:
Jan Bodrov: Cesta k moři
Ivan Galdík: Ctnosti králů
Galina Miklíková: Párožrúti sa vracajú
Lenka Šimečková: Kaziměsti

Nejlepší povídka


Jana Rečková: Kamarádky navždycky


Povídka o lásce, odpuštění a neodpuštění, o hrách kluků a holek v době, kdy ještě o světě moc nevědí – ale už si myslí, že vědí dost. A trochu duchařiny, aby toho nebylo málo.

Další nominovaní:
Anna Olejárová: Preplatok (Fantázia 2017)
Martin Petro: Muž, ktorý vymyslel farbu (Fantázia 2017)
Anton Stiffel: Adeptka (Fantázia 2017)
Františka Vrbenská: Zlaté mlhy na pobřeží (Žena se sovou)

Nejlepší povídková kniha


Laird Barron: Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká (Gnóm!; překlad Jakub Němeček)


Četli jste Okultaci? Byla nominována již loni. A Barron cenu nezískal. Spravil si chuť letos. Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká je Okultaci v lecčems podobná. Jen škoda, že v některých povídkách zůstává Barron tak tajemný, až přestává být srozumitelný. Kniha pro zarputilé čtenáře – a milovníky plíživé, neobvyklé knižní hrůzy.

Další nominovaní:
Zuzana Hloušková & Františka Vrbenská (eds.): Žena se sovou (Fortna)
Boris Hokr & Leoš Kyša (ed): Ve stínu Říše (Epocha)
S. T. Joshi (ed.): Černá křídla Cthulhu 3 (Laser-books)
František Novotný: Hvězdné hry (Nová vlna)

Počin roku


Julie Nováková za sestavení antologie Dreams from Beyond (Nová vlna)


V této kategorii asi nebylo co řešit. Julie Nováková se setsakramentsky snaží zpropagovat českou tvorbu v zahraničí už pěknou řádku let. A to tvorbu svoji i cizí. A ukázala se být i výbornou editorkou – antologie Terra Nullius je jedna z nejlepších povídkových sbírek, které z poslední doby máme. Můžete si anglicky počíst sami zde.

Další nominovaní:
Zuzana Hloušková a Františka Vrbenská za projekt Lehké fantazijno
Rastislav Weber za štylistický editor Umberto
Roman Tilcer za cyklus rozhovorů Tváře překladu pro XB - 1
Jana Rečková za překlad cyklu Expanze a vlastní vydané knihy

Nejlepší původní česká nebo slovenská kniha


Jan Hlávka, Jana Vybíralová: Algor 3 – Pomníky zimy (Brokilon)


Algor, ach Algor! První dva díly byly skutečně skvělé – třetí je výborný, ale úniků na poslední chvíli a zvláštních náhod, když se to zrovna hodí, tam začíná být příliš. I přesto v této kategorii nebylo o čem přemýšlet. Fascinující je, že i do dalších dílů je nachystáno velké množství rovnocenně napínavých dějových linií. Fascinující – těšíme se na další díl!

Další nominovaní:
Juraj Červenák: Dračia cárovná (Artis Omnis)
Alex Drescher: Lovcův odkaz (Fantom Print)
František Kotleta: Rázová vlna (Epocha)
Alexandra Salmela: Antihrdina (Artfórum)

Nejlepší SF


Liou Cch'sin: Vzpomínka na Zemi 1 – Problém tří těles


Málokterá kniha loni vzbudila tolik kontroverze. Plnokrevná sci-fi, kniha jako matematický problém, epická čínská sága oceněná ve světě. No jo. Ale také výtky k vědeckým teoriím od lidí, kteří tomu rozumějí, a výtky ideologické (viz např. recenze Borise Hokra na lidovky.cz). Vyberte si.

Další nominovaní:
Charlie Jane Andersová: Všichni ptáci na nebi (Host)
Alex Drescher: Lovcův odkaz (Fantom Print)
Jan Hlávka & Jana Vybíralová: Pomníky zimy (Brokilon)
Jeff VanderMeer: Autorita (Argo)

Nejlepší fantasy a horor


Laird Barron: Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká (Gnóm!; překlad Jakub Němeček)


Podívejte se o pár řádků výš, tam už to všechno je… Ale budiž, jiná kategorie, jiný komentář. Osobně mi to vlastně bylo jedno. Všechny knihy v této kategorii byly kvalitní. Nejneobvyklejší a nejpodivnější je Ishigurův Pohřbený obr. Fascinující čtení. Stále ještě nevím, co o tom napsat a říct. V Kalábrii je příjemná novelka, křehká, jak je psáno výše. Vítězství by ale snesla, zas tak křehká není. Město mečů je sice pokračování, ale vlastně jde o úplně jinou knihu z téhož světa. A Bennett zůstává silný v příběhu i filosofii. A Ken Liu s Dynastií Pampelišek líčí velkolepý pád a vzestup jedné říše. Těch příběhů je v Ctnostech králů tolik, až to oslabuje celek, jde o tak kolosální příběh, až jsou v něm ty minipříběhy… příliš mini. Přesto jde o počin pozoruhodný. A že zvítězil Barron? No. Tak jo. Beru.

Další nominovaní:
Peter S. Beagle: V Kalábrii (Argo)
Robert Jackson Bennett: Město mečů (Host)
Kazuo Ishiguro: Pohřbený obr (Argo)
Ken Liu: Ctnosti králů (Host)

Přidat komentář