RECENZE: Natalja Ščerba, Klíč k času

Článek od: Karolína Poláčková - 14.05.2018

Hrátky s časem jsou populárním tématem napříč filmem i literaturou. V tisící první variantě se ho pro mladší čtenáře rozhodla zpracovat rusky píšící spisovatelka Natalja Ščerba, která do dobrodružného mixu k magii času přidala i hrozbu kolize dvou světů a (ne)všední problémy dospívající dívky.

Vasilisin život plyne vcelku klidně a obyčejně, stejně jako u jiných třináctiletých děvčat. Chodí do školy a je členkou gymnastického oddílu, řeší neshody s arogantními spolužačkami a volný čas tráví se svým nejlepším kamarádem Leškem. Vasilisa bydlí u své babičky s tlupou koček, po večerech počítá složité rébusy a rovnice a už netrpělivě vyhlíží letní tábor, na který se díky laskavé trenérce dostala. Když ale Vasilisina babička dostane infarkt a pro dívku si přijede její otec, vše se změní. Hrdinka se seznamuje se svou rodinou a novým světem, ve kterém jako by ji všichni nenáviděli. Zjišťuje, že její otec je mocný časoděj ze světa sousedícího s tím naším, a že jí samotné hrozí nebezpečí, pokud se ukáže, že po něm tento talent zdědila…

Blížící se srážka obou světů, mezi nimiž se zmenšuje časová propast, princip magie a reálie světa slibují originalitu nebo alespoň závan svěžího vánku mezi ostatními díly v žánru. Bohužel ale v prvním díle příběh srší na čtenáře mnoho pojmů, které zatím povětšinou nemají na děj velký vliv. Magie času, tedy „časování“, je tu variací na všeobecně známé kouzlení typické pro fantasy, které je podmíněno několika pravidly, přesto je pojetí čárů poměrně zajímavé. Nezbývá než doufat, že časování a magie se v dalších dílech více rozvinou, až se jim začne naplno věnovat hlavní hrdinka. Stejně tak se Eflara, svět sousedící s tím naším, domácím (v reáliích knihy zvaným Ostala) zatím jevila spíš jen jako klasický pohádkový svět za zrcadlem, plný víl a zastaralých technologií. Představování fantastického světa se neobešlo bez určitého zmatení, které čtenář sdílel s hrdinkou Vasilisou.

Postavy se až na výjimky nedají nálepkovat jako dobré nebo zlé, ačkoli čtenáři jejich pohnutky nejsou vyjeveny, protože na jejich jednání je nahlíženo právě z pohledu protagonistky. Kromě toho, že je důvěřivá, se Vasilisa často chová spíš tak, jak vyžaduje posun děje, a jen částečně to lze odůvodnit jejím pubertálním věkem. Přesto je možné se snadno s hrdinkou ztotožnit a držet jí palce. Příběh plyne hladce přímo vpřed, bez žádných zbytečných odboček a hluchých míst. Zvraty, které jsou obvykle součástí něčího zlého plánu, dokáží překvapit, a mnohdy je až frustrující, jak se hlavní hrdince nic nedaří. Člověk v sobě opět pocítí dětské já z dob před přechodem k „depresivnímu čtivu pro dospělé“, kdy se ještě zlobil kvůli tomu, že něco není fér. Příběh v sobě obsahuje i špetku politikaření, které je poměrně zajímavé, i když se děje spíš nepřímo a zprostředkovaně. U knihy pro mladší čtenáře je i přesto osvěžující.

Kniha není psána nijak komplikovaně, je čtivá a příběhu se vyhnula různá škobrtnutí i přešlapování na místě. Schéma typické pro žánr je obohacené o originální reálie a cílení na mladší skupinu čtenářů vůbec není překážkou, aby po Časodějích sáhli i ti starší. Klíč k času je svěží, dokáže zaujmout a okouzlit, i když funguje vpravdě jako úvod do série a tu pravou jízdu jeho poslední kapitola teprve slibuje.

Natalja Ščerba – Klíč k času (Časodějové, 1. díl)
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 344, vázaná