RECENZE: Sara Raaschová, Led nebo oheň

Článek od: Monika Hrňová - 21.05.2018

Zimní království se osvobodilo od nadvlády Jara, zlo bylo zažehnáno a Meira se stala královnou. Zní to jako šťastný konec, ale není tomu tak. Meira se zoufale snaží být dobrou královnou, která bude spravedlivě a dobře vládnout svému zbídačenému lidu. Jenže zjišťuje, že to vůbec není snadné. Zvlášť když se jí pod nohy motá cordellský princ Theron. Zdánlivá pomoc Cordellu je ovšem spíš nůž na krku a v momentě, kdy se objeví dlouho ztracená propast magie, která by mohla být zdrojem magie pro všechny, začíná jít o všechno. Meira se vydává do světa vyhledat klíče k propasti a také spojence v hrozící válce. Cestou nalezne odpovědi na řadu otázek a také nová přátelství.

Prvním dílem Sníh nebo popel otevřela Sara Raaschová dveře do světa Primorie. Světa, kde obyvatele jednotlivých království ovládají panovníci s pomocí magických zdrojů a kde i přes všechna kouzla vládnou obvyklé lidské nešvary – touha po moci, zrada, závist, zloba... Ve své prvotině začala vyprávět příběh bojovnice Meiry, který v knize Led nebo Oheň zdárně pokračuje.

Vražedné tempo, které autorka nasadila v prvním díle, zpomaluje a kniha trochu trpí nešvarem druhých dílů, kdy se vlastně nic zas tak zásadního nedozvíte a spíš se připravuje pole pro závěr trilogie. Více než válčení a akce se dočkáte pletichaření, intrik, tajných plánů a skrytých úmyslů, zkrátka politiky. Což sice přidává na zajímavosti, ale rapidně ubírá na napínavosti. V momentě, kdy se děj začíná jevit dosti utahaným, se ale příběh konečně překlopí do efektního finále, které zamíchá kartami tak, že netušíte, kdo vlastně v ruce drží eso a kdo spodka. A zároveň vás náležitě naladí na pokračování, které se na pultech knihkupectví (nebo na stránkách e-shopů) objeví někdy v létě.

Meira se zuby nehty snaží být dobrou královnou. Oproti předchozímu dílu trochu vyzrála, trochu zmoudřela, ale i tak má z osudu svého království těžkou hlavu a někdy až příliš propadá sebelítosti.  Oporou by jí mohl být Theron, který se ovšem z poměrně sympatického mladíka proměnil v otravné a ukňourané princátko. Anebo Mather, který se naopak nechává sžírat zlostí. Romantický trojúhelník je tentokrát spíše vedlejší a Meiřiny eskapády spíše oživuje, než že by působil rušivě. Příjemným oživením je postava Ceridwen, která se nebojí jít si za svým přesvědčením a co se týče emoční vyzrálosti, strčí do kapsy všechny postavy.

Velmi působivé jsou obrazy jednotlivých království. Touhou spalující ohnivé Léto, pokrok a techniku uctívající Yakim, umění oceňující maskované Ventralli jsou každé tak jiné a také velmi osobité, stejně jako jejich vládci. Mírným zklamáním je postupné objevování klíčů. Tolik námahy dostat se do jednotlivých království a pak je během chvilky hotovo, což je trochu škoda.

Leď nebo oheň je sympaticky naivní pohádka pro dospělé (nebo spíš pro ty, co se pohybují někde na prahu dospělosti). Pokud přivřete oko nad občasnou zřejmou nelogičností a nebudete příliš dumat nad hlubším smyslem, knihu si náležitě užijete.

Led nebo oheň
Sara Raaschová

Série: Sníh nebo popel (2.)