RECENZE: Jonathan Maberry (ed.), Vetřelci: Hon na brouky

Článek od: frankie - 23.05.2018

Vetřelci: Hon na brouky obsahuje osmnáct povídek světoznámých autorů, které čtenáře zavedou do vesmíru plného xenomorfů. Název Hon na brouky evokuje označení mariňáků pro střety s vetřelci. Povídky jsou zajímavým mixem vetřelčí klasiky i unikátů. Do kategorie klasiky spadá hned první povídka Náhodné setkání. Čtenář prozkoumává prostředí neznámé planety, setkává se s vetřelci a jedním ziskuchtivým mariňákem. Klasičtí vetřelci se nevyskytují ve všech povídkách, jinde jsou nahrazeni jinými likvidačními monstry - tvory zabíjející vše živé, nebo menšími živočichy plivajícími oheň.

V povídce Rozbitý je zase hlavní postavou android Bishop. Povídka Pro dobrotu na žebrotu zavádí čtenáře do života lovců odměn hledajících uprchlé zločince, do střetu se však ještě přichomýtnou xenomorfové. V dalších povídkách hraje prim společnost Weyland-Yutani. Tematicky nejoriginálnější texty dodal Larry Correia píšící o zbrani mariňáků a Scott Sigler, ten jako jediný totiž zachytil příběh vyprávěný z pohledu veřelce. Osmnáct dobře čtivých povídek je pořádná nálož s příjemným zjištěním o obsahové rozmanitosti. Je jasné, že mariňáci se nevyjadřují rétorikou univerzitních profesorů, tudíž o vulgarismy v knize není nouze. Českým čtenářům z plejády autorů bude znám hlavně James A. Moore, autor druhého dílu trilogie Vetřelec. Ještě známějším autorem by měl být tvůrce trilogie Bouře ve vesmíru, vztahující se ke stejnému tématu, Tim Lebbon.

Kniha Vetřelci: Hon na brouky obsahuje příběhy plné hrdinství, zbabělosti, bojů, ale i zrady. Jedná se o příjemné čtení, překonávající i očekávání, to hlavně díky své dějové rozmanitosti. Zaujme však také svojí obálkou - na přední straně je vyobrazena hlava xenomorfa s kapající kyselinou a na zadní straně jsou otevírající se tři vetřelčí vejce. Editor Jontahan Maberry v předmluvě uvádí, že jakmile se roznesly informace o práci na této knize, musel odmítnout několik stovek nabídek na spolupráci. A to je dobré vědět. Vetřelci totiž evidentně mají stále co nabídnout i dnes, byť ve filmové tvorbě se jim příliš nedaří. Takže popadněte svoji pulzní pušku a vyražte na hon.

Vetřelci: Hon na brouky
Editor: Maberry, Jonathan
Nakladatelství: Baronet