RECENZE: Cynthia Haudová - Bradi Ashtonová - Jodi Meadowsová, Má lady Jane

Článek od: Petra Elen Mand... - 25.05.2018

Rod Tudorovců znají mnozí díky stejnojmenné televizní sérii. Nyní mají šanci se o tomto rodu dozvědět i naše děti a mládež, tedy hlavně o tom, co se stalo po smrti Jindřicha VIII. a nástupu jeho syna Eduarda na trůn. Ten byl neduživým chlapcem, který se nedožil ani dospělosti a zemřel na tuberkulózu. Před smrtí odkázal anglický trůn své sestřenici Janě Greyové, která si však post královny udržela devět dní, než ji kat připravil o hlavu. Země se zmítala boji mezi katolíky a protestanty, nová královna Marie klidu rozhodně nepřispěla. Tak praví kánon. Jak to ale bylo doopravdy? Proč byl Jany muž Gifford tak trochu kůň? Jak se Eduardovi podařilo frnknout smrti? Co byla doopravdy zač slavná Alžběta I. Tudorovna? To a mnohem více nám poví autorské trio Haudová-Ashtonová-Meadowsová v knize Má lady Jane.

Jana je typická knihomolka. Má ráda svůj klid, knihy a z celého srdce by si přála být Ediankou. Ediané jsou ti, kteří se dokáží proměňovat ve zvířata, Veritové jsou naopak jejich odpůrci, obyčejní lidé. Když se Jany bratranec Eduard ocitne na smrtelné posteli, nechá Janu provdat a odkáže jí trůn. Život krále není peříčko a královny v 16. století už vůbec ne. Rozehrává se pohádkové dobrodružství primárně určeně pro mládež 14+, ale rozhodně neurazí ani staršího, historií poznamenaného jedince.

Autorky v díle bravurně využívají historických faktů a doplňují je o fantasy prvky. Samozřejmě obratně uaplňují prázdná místa historie a odpovídají i na takové otázky, jako kdo byl William Shakespeare. Děj samotný se odvíjí ze tří pohledů: Jany, Gifforda a Eduarda. Každá z postav má svůj osobitý přístup i smysl pro humor, leckdy i sarkasmus. Obzvláště vydařené jsou slovní přestřelky mezi Janou a Giffordem. Oba jsou jako oheň a voda, tvrdohlaví a ještě násilím oddáni. Kapitoly, ač z různých úhlů pohledu, na sebe plynule navazují a ucelují čtenáři pohled na dění v knize.  To je samo o sobě plné akce, výstižných a nenásilných popisů, i romantického jiskření, které nepřekročí pýřící se tváře a braní za ruku.

Jediné, co na celé knize působí příliš rušivě, je paradoxně česká gramatika. Korektor zřejmě usoudil, že žánr není jeho šálek kávy a příliš pozornosti textu nevěnoval. Chybějí písmena, dochází k prohození rodů u sloves i absenci mezer. To vše tak bije do očí, že to kazí dojem z knihy, ať už si čtenář chce text vychutnat sebevíce. Nezachrání to ani jemné dekorace stránek a zdobné nadpisy.

Má lady Jane, která je jistě nadprůměrným dílem young adult literatury, na nějaký čas zabaví i pobaví vás i vaši rozpustilou teenagerku. Jako bonus ji poučí o části anglické historie a snad vzbudí zvídavost a touhu dozvědět se více. Knihu lze vřele doporučit s využitím slov autorek: „Pro všechny, kdo vědí, že pro Leonarda DiCapria bylo na těch dveřích místa dost.“

Má lady Jane
Cynthia Haudová, Bradi Ashtonová, Jodi Meadowsová
Vydavatelství: Fragment