RECENZE: Natalja Vasilevna Ščerba, Klíč k času

Článek od: Jana Astarael H... - 17.07.2018

Natalja Vasilevna Ščerba svými časodějnými příběhy teprve debutuje na ruském i českém trhu, avšak řada literárních cen, které obdržela (Silver Caduceus, Hvězdný most 2009, cena S. Lukjaněnka a další) svědčí o jejím vypravěčském talentu.

Klíč k času působivě otevírá sérii, u níž bychom se neměli nechat odradit skutečností, že hlavní hrdince Vasilise a jejím vrstevníkům je okolo třinácti. Útrapy, kterými si jako domnělý sirotek projde, nejprve od spolužaček a následně od nevlastních sourozenců a podivného otce, jsou realistické tak, že čtenář jednoduše musí stát na její straně. Zdá se, jako by ji všichni ze záhadných důvodů z něčeho podezírali nebo rovnou nenáviděli.

Eflara, alternativní svět, kam je hrdinka proti své vůli přenesena z naší reality, je plná podivných bytostí, ale hlavně ovládán časoději – lidmi podobnými mágům. Pomocí manipulace s časem mohou provádět různé věci, bojovat nebo třeba vykouzlit ovocné koblihy. Mladí časodějové jsou podle stupně svého nadání vzděláváni v časodějné škole, vedené Elenou, mocnou časodějkou a přítelkyní Vasilisina otce, která dívku z celé duše nenávidí a nejraději by ji na místě zabila, pokud by to její otec dovolil. Hanlivě ji nazývá fejrou – neboť její matka údajně patřila k vílám, mocným magickým bytostem, rozděleným tradičně na světlý a temný dvůr se dvěma královnami.Jak si poradí Vasilisa ve světě, kde každý sleduje jen vlastní zájmy a vidí ji jako překážku nebo nástroj pro své plány? I když si nakonec najde spojence, jejich věrnost je nejistá, a kromě dívky samotné si ostatní postavy nejspíš moc sympatií čtenářů nezískají. Příběh je ovšem tak napínavý a plný nečekaných zvratů a odhalení, že odtrhnout se od knihy je téměř nemožné. Výsledkem je, že ji přečtete jak se říká na jeden zátah a nebudete se moct dočkat dalšího dílu.

Díky tomu, že Vasilisa je týrané opuštěné dítě a dostává se do magického světa, může se nabízet asociace s Harrym Potterem J. K. Rowlingové. Nejedná se však o klasický příběh ze školního prostředí, v němž jsou zlo a dobro poměrně jasně definovány. U Klíče k času nikdy nebudete vědět, kdo – a zda vůbec někdo – stojí na dívčině straně a jaký osud ji potká na příští stránce. Rozhodně není žádná superhrdinka a její vítězství i selhání jsou pro čtenáře uvěřitelná. Atmosféra kouzelného světa, pozoruhodné magické bytosti a zejména napínavost příběhu jsou však pro obě série společné.

Je trochu škoda, že autorka nevyužila více potenciálu manipulace s časem. Časování, jak nazývá kouzlení, je spíše okrášlením klasických kouzel, jak je známe a časové skoky nebo manipulaci s budoucností zde nenajdeme. Pokud se však neradi ztrácíte ve složitostech paralelních rovin, může to být naopak výhoda.

Obálka a vnitřní grafické zpracování knihy jsou tematické a opravdu pěkné. Ozubená kolečka, spirálky i variace hodinových ciferníků dodají čtení estetický rozměr. Navíc můžete po Klíči k času v klidu sáhnout i pokud nesnášíte chyby a překlepy v textu. Korektury byly pečlivé a kniha je velmi kvalitně připravená.

Natalja Vasilevna Ščerba, Klíč k času

Nakladatelství: Fragment
ISBN: 978-80-253-2967-2