RECENZE: Tui. T. Sutherlandová, Ohnivá křídla - Dračí věštba

Článek od: Monika Hrňová - 26.09.2018

Draci jsou vděčnou součástí fantasy příběhů. Vzpomeňte si třeba na Eragona či na Daenerys a její miláčky... Dokonce ani slavná série o Harrym Potterovi se bez nich neobešla. Mladí drakomilci tak jistě najdou zalíbení i v knize Ohnivá křídla – Dračí věštba, která v sobě ukrývá kouzelný příběh odehrávající se uprostřed pohádkového dračího společenství, kde se ovšem zcela nepohádkově válčí o trůn.

Dračí vládkyně kmene pískoletů zemřela a o nástupnictví tvrdě soupeří její tři dcery s příhodnými jmény Žhava, Plamena a Žára, s různou podporou ostatních dračích kmenů. Následkem je krvavá válka, která zachvátila celou zemi. Dle proroctví boj ukončí pět dráčat narozených za nejjasnější noci. A tak poznáte Hliňáka, Tsunami, Zářenu, Hvězdoplava a Slunéčku, kteří se v temném úkrytu po horami podrobují výcviku, aby dostáli vyřčené věštbě a zachránili svět. Idylku trochu narušuje to, že mláďata se krvelačným hrdinům podobají asi jako ještěrka Šmakovi a boj je to poslední, co by je bavilo. A tak vezmou osud do svých pařátů a svým věznitelům upláchnou. A sotva dráčata roztáhnou svá nedorostlá křídla a vyrazí do světa, čeká je nejen řada nástrah, ale také pořádné dobrodružství.

Tui T. Sutherlandová se proslavila především jako autorka dětské literatury. Čeští čtenáři ji znají jako autorku oblíbené dětské série Spirit Animals a řady knih Psí průšviháři, kde se zaměřila na čtyřnohé mazlíčky. A odtud je jen krůček k okřídleným mazlíčkům (ostatně Hagrid by vám jistě vysvětlil, že není lepší domácí zvířátko než drak). Dračí věštba je první knihou mnohadílné slibné série.

Je až s podivem, že k napsání poutavého vyprávění nepotřebuje lidské hrdiny, ani žádnou rasu lidem se podobající. Křídla, šupiny, ocas, ohnivá tlama a je to. Ovšem jejich emoce jsou lidské víc než dost. Příkladem budiž Hliňák, dobrák od kosti, mouše by neublížil, ale snaží se v sobě probudit zabijáka, aby dostál vštěpovanému proroctví. K čemu je drak, kterého mnohem víc baví se starat o ostatní a zachraňovat je? Tak se v sobě snaží vykřesat jiskru nelítostného dravce a posléze zjišťuje, že pravé hrdinství spočívá v něčem úplně jiném. A s ostatními dráčaty postupně oceňuje sílu přátelství a vzájemné pomoci. Společně by totiž nemuseli být tak slabí a k ničemu, jak si ostatní myslí.

Ovšem žádné láskyplné a harmonické scény nečekejte. Dobro bylo poněkud zašlapáno do bahna a zoufale se plácá na místě, zatímco zlo v podobě hrůzu nahánějících královen vítězně tančí na mrtvolách ostatních draků a opájí se krví. Jak kniha začíná roztomile popisem utlačovaných mláďat, tak se velmi rychle přesune ke krutosti a zabíjení. A milá dráčata poznají, že svět, který jim byl po tolik let utajen, umí být neskonale krásný ve své svobodě, ale zároveň zákeřný a nemilosrdný.

Tempo děje je příjemně svěží, příhody hezky odsýpají a nic nebrání si příběh pořádně vychutnat. Kniha je určena čtenářům od jedenácti let, což je znát hlavně v jednoduchosti vyprávění a milém ponaučení, které mezi řečí vyplývá. Ale vsadím dračí vejce, že se kniha zalíbí i starším čtenářům. Konečně, všichni chceme věřit v dobré konce a přátelství, které překoná i tu nejzapeklitější překážku.

Ohnivá křídla – Dračí věštba je nenáročnou knihou o tom, že s těmi správnými kamarády se zvládne ledacos. A že hrdina může být i ten, kdo se navenek cítí slabý a neužitečný. Nenechte se odradit doporučeným věkem, Hliňák a jeho souputníci vás totiž mohou báječně překvapit.

Ohnivá křídla
Dračí věštba
Tui T. Sutherlandová