RECENZE: George Lucas - Život stvořitele Star Wars

Článek od: Petr Simcik - 10.10.2018

Co jsme očekávali, to jsme taky dostali. Tak by se dal shrnout životopis George Lucase od Briana Jaye Jonese. George Lucas se totiž do světových dějin zapsal hlavně s pomocí Lucas Films a Lucas Arts a my, kteří máme rádi Star Wars, Indiana Jonese, hry a knihy z obou univers, jsme vlastně docela schopní si minimálně polovinu toho životopisu poskládat sami. Ale nevíme ty detaily kolem, nevíme nic od osobnosti George Lucase, a pokud víme od konkurence, nemáme informace zasazené do kontextu. A věřte, že u George Lucase to je opravdu potřeba a jde o osobnost, o níž si nelze udělat jednoznačný úsudek podle jednoho či dvou nahlédnutí pod pokličku a do zákulisí jeho tvorby. To byste si totiž mohli udělat sakra špatný úsudek. K tomu, aby se to nestalo, je knížka Briana Jonese úžasným nástrojem. Vlastně stejným, jako byla historie Marvelu vydaná v roce 2016 pro komiksové fanoušky.

Předně si díky ní uvědomíte, jaké musí mít úspěšný vizionář štěstí na dobu i lidi, se kterými se setká. Kdyby se George Lucas narodil o pět let dříve nebo později, byl by totiž svět, jak ho známe, úplně jiným místem. Je to totiž bezesporu Lucas, kdo udal směr mnoha technologickým odvětvím. Lucas jako vedlejší produkt svých Star Wars dal popud k sestrojení lepších a menších kamer, lepšího zvuku do kin, CGI ve filmech s použitím zeleného plátna a mnoho dalšího. Dalo by se bez nadsázky říct, že jako vedlejší produkt přišlo z Lucas Films tolik nových technologií, jako z kosmického programu. A to všechno bychom neměli, kdyby George Lucas nepotkal ty správné lidi. Kdyby ve správný čas neviděl horkou novinku - televizi, nebo kdyby nenastoupil do jednoho určitého školního ročníku. Připadně kdyby nepotkal Francise Forda Coppolu nebo Stevena Spielberga. A i kdyby se tohle všechno stalo, stačilo, aby přijali jeho vysněný projekt - film o Flashi Gordonovi, a měli bychom v historii jedno nepodstané béčko a nic víc. Nebo kdyby našel mecenáše pro umělecké filmy a měli bychom jistě krásné umění, ale pro úzkou sortu pár akademiků. Neměli bychom Indiana Jonese ani Star Wars, filmový svět by neznal Harrisona Forda, který by vesele dál dělal truhláře a jako bokovku ochotníka! Neměli bychom celý mechandesingový průmysl. Je až neuvěřitelné, kolik náhod se muselo sejít, abychom dostali Star Wars. Až mi z toho běhá mráz po zádech.

Každopádně se tyhle všechny náhody staly a vy si budete moct přečist, jaký to mělo neuvěřtelný vliv na celý filmový průmysl a popkulturu. Kniha George Lucas - Život stvořitele Star Wars by mohla sloužit i jako svého druhu motivační příručka. George totiž celý život věděl, co vlastně chce a co nechce a dokázal si za tím jít i za rizik, která by mnoho jiných lidí nepodstoupilo. Věřil, že jeho "produkt" je kvalitní a dokázal kvůli jeho vzniku obětovat neuvěřitelné množství energie, zdraví i peněz. Během první poloviny knihy jsem se ho jako člověka naučil nesnášet. Asi bych ho jako spolupracovníka v jakémkoli oboru nemohl vystát, protože mnohdy dokázal obětovat i vztahy nebo napnout jejich hranice až na samou únosnou mez. Dokázal bez kouska citu vyhazovat a zbavovat se lidí, které pro svou vizi už přestal potřebovat. Ale během vyprávění samotného Lucasova příběhu, který mnohdy nevypadá jako reálný, ale působí hodně románově - jako klasický román o americkém snu - vás Brian Jones i samotný Lucas přesvědčí, že tak to prostě muselo být a jak to tak většinou chodí, pokud chcete dosáhnout něčeho takhle velkého, musíte být alespoň částečně asociál. A to, co nám připadá zvláštní u velkých projektů, je v Americe naprosto normální. Na druhou stranu ty cíle, k nimž vedla trnitá cesta plná rozhodnutí, která nám můžou připadat rozporuplná a asociální, byly nakonec prakticky celý život konzistentní a poměrně bohulibé, a to i když za nimi byla hromada prachů. Krom toho je kniha samozřejmě skvělý vhled do Lucasova soukromého života na pozadí vzniku Star Wars, Indiana Jonese, Amerického Graffitti nebo jeho dalších uměleckých, ale veřejností nepřijatých filmů. Nikdy totiž jeho život nebyl tak soukromý, aby se netýkal práce a vizí.

Brian Jay Jones dal dohromady velice čtivou a obsáhlou biografii, která podchycuje veškeré zvraty v Lucasově životě, ale i lidi a věci, jenž ho motivovaly a utvářely. Dokázal popsat Lucase jako člověka i tvůrce. Jako asociálního vizionáře i přítele, který se dokáže postavit na stranu kolegů v projektech, kterým věří. Jones napsal biografii, kterou chcete číst. A pokud jste fanoušci Star Wars, tak i kompletní historii jejich vzniku, která skvěle doplňuje jiné publikace, jenž se jimi zabývají, o tvůrčí pozadí a komunikaci autorů, i jejich pocity a obavy.

George Lucas: život stvořitele Star Wars
(George Lucas: A Life)
Autor: Brian Jay Jones