RECENZE: Naomi Novik, Ve stínu hvozdu

Článek od: ena - 13.05.2019

Ak sa raz dostanete do hvozdu, už sa živý nevrátite. A ak... nebudete to vy, ale niečo presiaknuté zlom. Napriek tomu neďaleko neho žijú ľudia. Spoliehajú sa na Draka, čarodeja, ktorý hvozd s jeho mágiou udržuje vo vymedzených hraniciach. Krehká rovnováha sa môže ľahko narušiť. Následky budú smrtonosné.

Agnieszka žije v malej dedine v údolí, obklopenom nebezpečným hvozdom. Odmala všetci vedia, kam smú, či nesmú ísť, kde sa nachádzajú hranice, ktoré neradno prekročiť. Stvory, čo z hvozdu vyliezajú, odnášajú ľudí, vietor rozsieva nákazu a neustále sa snaží rozšíriť temné územie. Nieszka je obyčajné dievča. Príliš vysoké, ramenaté, neohrabané.  Má večne špinavé a roztrhané šaty a vlasy nemala v živote učesané dlhšie, než desať minút. Agnieszkina najlepšia priateľka je Kasia. Ona je tá, ktorá sa stane vyvolenou čarodeja Draka, zabraňujúceho hvozdu zahubiť všetok život. Raz za desať rokov príde a odvedie si jednu dievčinu do svojej veže. Čo s ňou robí? Tak na to majú dedinčania svojský názor. Žiadne z dievčat sa naspäť do údolia už nevrátilo. Všetky odišli do sveta a žijú tam úplne iným životom. Preto nikto s istotou nevie, čo je na klebetách, šíriacich sa o Drakovom vzťahu k dievčatám, pravdivé. Kasia je oproti Nieszke dokonalá a spolu s matkou pracuje na tom, aby bola ešte lepšia.
V deň voľby sa však udeje niečo neslýchané. Drak si vyberie tú najnepravdepodobnejšiu osobu. Agnieszku.
Pre dievčinu začína vo veži iný život. Drak je neznesiteľný, ufrflaný, zúri zakaždým, len čo ju začuje. Stále je nespokojný, furt jej čosi vyčíta. Hoci sa snaží Agnieszku učiť kúzlam, tá sa tomu bráni. Veď načo? To načo trvá až do začiatku pohrôm, ktoré dopadnú na údolie. Potom sa už Agnieszka učí rada. Zisťuje, ktorý druh mágie k nej náleží, s ktorým súznieva, a čary začínajú prenikať celou jej bytosťou. Hvozd nakazil dobytok, uniesol Kasiu, ktorú musia vytrhnúť zo srdcestromu. Princ Marek ich vyhrážkami prinúti vziať hvozdu aj svoju matku, kráľovnú. Lenže môže človek roky uväznený v srdcestrome zostať plnohodnotnou bytosťou? Marek pred pravdou zatvára oči a jediné, čo ho zaujíma, sú vlastné mocenské plány. Hlavným mestom sa začalo šíriť zlo a nákaza, umiera jeden čarodejník za druhým a Nieszke nezostáva nič iné, len z mesta utiecť. Musí sa ukryť znovu vo veži a spoločne s Drakom hľadať spôsob, ktorým by hvozd porazili. Agnieszka postupne objavuje samú seba, a tým aj zdroj svojej magickej sily. No bude to stačiť k porážke starého, no stále živého a nesmierne mocného hvozu? Skrýva sa niekto za všetkými zlými skutkami? Kde sa berie nekonečné zlo a nenávisť?
Draka s Agnieszkou privedie k víťazstvu iba správne pochopenie vecí. No spoznať a porozumieť býva občas veľmi ťažké, a nie každému sa to podarí...

Začiatok románu je obyčajný. Dej všedný, jedno klišé za druhým. Následne zistíte, že vám je jasné, čo bude o tri stránky ďalej, a ono sa to fakt aj stane. Nechápete, prečo by niekto bol až taký nešikovný ako Agnieszka, zato dobre chápete, že Drakove pohnútky sú iné, jak si všetci myslia. Rozčúli vás svojim správaním, pretože je to síce chlap, no je odpornejší, než stará baba pred vydajom. Postupne, s pribúdajúcimi stránkami však zistíte, že všetko má nejaký hlbší význam a za tým sa skrýva ešte hlbšie zakopaná záhada. Začnete byť netrpezliví a budete sa snažiť čo najrýchlejšie odlupovať jednu šupku tajomstiev za druhou, pátrať po mágii, utajenom zle a  bojovať proti hvozdu a jeho posluhovačom s rovnakou vervou, ako postavy v knihe. Na koniec románu dobehnete úplne zadýchaní, pretože rozprávanie vás doslova vcucne, pohltí, požuje a následne vypľuje. A vy, síce príbehom riadne oslintaní,  no šťastní, budete zháňať ďalšie autorkine knihy, aby ste si takúto jazdu mohli užiť znovu.

Autor: Naomi Noviková
Názov: Ve stínu hvozdu
Vydal: Host v roku 2019
Preklad: Milan Žáček
Počet strán: 488
ISBN:  978-80-7577-701-0

Přidat komentář