RECENZE: Alex White, Vetřelec – Chladná výheň

Článek od: frankie - 21.05.2019

Rok 2179. V odlehlém koutě vesmíru se nachází výzkumná stanice RB-232, které se říká Chladná výheň. Korporátní společnost Weyland-Yutani v ní provádí tři různé utajené výzkumné projekty. Nejdůležitějšími jsou projekt Stříbrňák - virus umělých neuronových sítí schopný rozpoznat a paralyzovat nejvýznamnější části napadeného systému a zároveň zdokonalovat sebe sama ovládnutými počítači a dále projekt Zářivý chrám, který se snaží z vetřelců udělat biologické zbraně.

Největší prostor v knize dostává Dorian Sudler, jehož pracovní náplní ve společnosti Weyland-Yutani je úspora finanční prostředků. Sudler jakožto analyzátor projektů a auditor má i zajímavé vnitřní myšlenkové pochody, které knize dávají nový rozměr.

Jeho protějškem je vedoucí projektu Zářivý chrám doktorka Blue Marsalisová trpící neléčitelnou genetickou nemocí. Její mysl je napojena na tělo syntetika, díky čemuž se může výzkumu věnovat. Je zajímavé sledovat spolupráci nemocného těla a zdravé mysli s umělým tělem umožňujícím včlenění do společnosti. Vejce vetřelců však nevyužívá ve prospěch svého zaměstnavatele, ale pro svůj vlastní. Vetřelčí ksichtolepové jsou totiž schopni přepsat hostitelovu DNA. Místo toho, aby se je snažila ovládnout jako biologickou zbraň, pokouší se je využít pro lékařské účely a tím pomoci hlavně sama sobě. Atmosféra na stanici je po příletu Sudlera napjatá a netrvá dlouho, kdy se ke slovu dostanou i očekávaní vetřelci.

Kniha Vetřelec - Chladná výheň je napsaná čtivě, charaktery postav nejsou zjednodušeně černobílé. Čtenář dostane od série více, než očekává. Nejedná se o jednoduchou mariňáckou střílečku jako v některých jiných případech, ale o slušně napsaný thriller s postupně budovaným napětím. Románu jednoznačně prospěl větší rozsah, než jaký je ve vetřelčí sérii obvyklý.

Obálka zaujme na první pohled, zájemce o vetřelčí tematiku naláká, neznalé spíše odpudí. Sympaticky působí doslov autora Alexe Whitea, ve kterém přiznává, že jeho nejoblíbenějšími sci-fi rekvizitami jsou vetřelci a možnost napsat tuto knihu považuje za obrovský dar. Dar, kterého se zhostil velmi dobře a věnoval mu neotřelý konec.

Vetřelec – Chladná výheň
White, Alex

Překlad: Chodilová, Dana