ČTEME SI

Článek od: ena - 21.11.2019

Takže aj ja som dostala bojovú úlohu napísať občasník a pripojiť sa ku kolegom/ kolegyniam, ktorí sa s vami pravidelne delia o svoje čitateľské zážitky. Niekedy sú to nové dojmy, inokedy staršie. Pretože nezáleží na tom, či kniha vyšla tento rok či pred desiatimi, ak má čitateľovi stále čo povedať, ponúknuť.

Verím, že budete so mnou súhlasiť, že po knihách väčšinou siahame preto, aby sme si oddýchli a odreagovali sa. Sme z práce a rôznych povinností uťahaní a jediné, po čom túžime, je na chvíľku vypnúť. Ponoriť sa do príbehov, životov iných postáv, ktoré nás strhnú a aspoň na pár okamihov pri nich zabudneme na svoje vlastné starosti.

Tým, ktorí majú silné žalúdky a dokážu brať príbehy (aj seba) s nadhľadom, sú určené knihy žánru splatterpunk. Pred dvoma rokmi sa na českej literárnej scéne vynoril autor, ktorý všetkým tak trošku vyrazil dych. Oskar Fuchs s románom Frost, sa stali predmetom vychvaľovania, ale aj zatracovania. Bolo to často preto, že splatterpunk bol pre mnohých veľkou neznámou, a hoci všetci poznajú Tarantinove filmy, kniha napísaná v tomto štýle sa im do rúk dostala prvýkrát. Množstvo krvi, vypadnutých čriev, čierny humor a drsné hlášky, to sú typické znaky splatteru, ale aj všetkých Fuchsových kníh. Odvtedy Oskarovi Fuchsovi vyšiel román Hitokiri. Ten sa už nedá zaradiť k čistému splatteru, je to zmes štýlov, no je rovnako čtivý, ako Frost. Obe knihy vás zavedú do moderného sveta, no plného mágie, priam rozprávkových bytostí, oživených mŕtvol či upírov. Nie je núdza o akčné scény, hlášky či popkultúrne odkazy pri ktorých sa niektoré citlivé osôbky budú červenať.

Ďalší žáner s punkom v názve, je steampunk. Jeho slovenským predstaviteľom je Peter Jelínek a Norr, ochraňuj Britániu, či Alternauti, je rovnako humorné a istým spôsobom drsné čítanie, ktoré vás chytí a nepustí. Vyšetrovateľ Norr má silnú alergiu na Sherlocka Holmesa, spolupracuje s krásnou šľachtičnou a v jeho okolí sa vyskytuje najviac zločincov, magických bytostí a artefaktov na /m2. Opäť sa nasmejete na hláškach trošku tvrdého detektíva, či situáciách, do ktorých sa dostáva často vlastným pričinením.

Obaja autori majú zmysel pre humor a ich dielka sa čítajú doslova samé. Hoci by niekto mohol povedať, že chvíľkami je dej až nechutný, predsa len sa pri ich čítaní zabavíte, oddýchnete si a prečistíte hlavu. A aj keď to tak nevyzerá, keď sa nad nimi zamyslíte, možno zistíte, že až také jednoduché to v tých knihách nie je. Zdanie niekedy môže klamať, sa hovorí...

Vaša Ena

 

Přidat komentář