RECENZE: Joe Hill, NOS4A2

Článek od: Ivet Křenková - 09.12.2019

Také se vám občas stane, že něco zrovna akutně potřebujete, ale nemůžete to najít? Victoria McQueenová má na hledání věcí zvláštní metodu, otázkou ale je, zda se jí využívání jedinečné schopnosti vyplatí.

Přes most, jemuž říká Zkratka, se může na svém kole dostat na každé místo, které si představí, a snadno tak najde vše, co si zrovna přeje. Po přejetí mostu může být klidně na druhé straně USA a překonat vzdálenost tisíců kilometrů během minuty. Jako dítě používá Zkratku jen k maličkostem a její existenci se snaží vytěsňovat, což ale není dlouhodobě udržitelné, protože chce přijít na to, proč se jí tato nadpřirozená věc děje. Proto najde knihovnici Maggie, která má podobný dar. V její knihovně Vicky zjistí, že existuje mnoho dalších lidí, kteří umí svou představivost přetvořit v realitu – bohužel je jedním z nich i padouch Charlie Manx, v jehož starém autě s poznávací značkou NOS4A2 už několik let mizí děti. Manx žije v domnění, že zachraňuje duše nevinných, vozí je na tajemné místo jménem Vánoční říše a zanechává je nesmrtelné v kouzelné štědrovečerní krajině. Když mu Vicky jednou zkříží cestu, už se jej nezbaví a po mnoha letech musí bitvu chtě nechtě dobojovat – zvlášť, když najednou jde o život jejího syna.

Kniha NOS4A2 (čteno Nosferatu) z rukou spisovatele Joe Hilla u nás v 1. vydání vyšla pod názvem Vánoční říše, který příběhu odpovídá možná ještě lépe. Jelikož Hillovi sedí spíše delší příběhy než sepisování krátkých povídek, není překvapením, že i NOS4A2 se řadí mezi jeho povedenější díla.

Je pozoruhodné, jak snadné je se do knihy začíst. Události z dětských let Vicky jsou dost poutavé, z prvních desítek stran na vás dýchá její naivita, bezstarostnost i schopnost lépe se vypořádávat s divnými či nadpřirozenými situacemi. Příběh se rozjíždí rychle, v jeho druhé lince sledujeme Charlieho Manxe, který si zvesela krade děti jako by se nechumelilo, dokonce je schopen si najít poskoky, které zasvětí do pomíjivých kouzel své Vánoční říše a boje za spravedlnost. Po prvním střetu náctileté Vicky s Manxem se ale prvotní kouzlo knihy začíná trochu vytrácet. Příběh je daleko táhlejší a zaobírá se spoustou věcí, jen ne tím, co čtenáře skutečně zajímá. Ve výsledku to Hill dokáže ještě napravit a z knihy se i tak stává skvělá vánoční jízda, ale být NOS4A2 o takových 200 stránek kratší, možná by to pomohlo dynamice příběhu a čtenář by snáze udržel pozornost.

Na jednu stranu je dospělá Vicky, která řeší svou dětstvím pochroumanou mysl a rodinu, ke které přišla více méně náhodou, poměrně zajímavá. Na druhou ale jasně vede její dětské já, které si nebralo tolik servítek. Při čtení se čtenář párkrát zamyslí nad tím, jak by asi příběh vypadal, kdyby Vicky s Manxem bojovala už jako dítě. Tuto verzi nám ale Hill nepřináší, takže je třeba se spokojit s tím, co si pro nás připravil.

Nejzajímavější je rozhodně postava Charlieho Manxe, který není nijak pozoruhodným zločincem, ale díky v mysli vybudované Vánoční říši dokáže své činy dost dobře maskovat. Zároveň věří v to, že únosy dětí z (podle něj) nezpůsobilých rodin jsou společnosti prospěšné, ve Vánoční říši už přece nemůže být nikdo smutný ani týraný rodiči. Poleva teče proudem, každý den se rozbalují dárky a k večeři se jí jedině čokoláda. Zato se ale násilně odvlečeným dětem stanou jiné zrůdnosti, které nestárnoucí Manx už nevidí. Vánoční říše není ani zdaleka tak růžovým a mírumilovným místem, jak se rozhodl všem tvrdit.

Sečteno a podtrženo, i přes trochu zdlouhavý prostředek je kniha napínavá, plná zvratů a zajímavých rozuzlení. Jestli ale čekáte, že vás perfektně naladí na Vánoce, rychle tuhle myšlenku vypusťte – pokud se nechcete celé svátky bát, že vám před domem bude stát černý Rolls-Royce.

NOS4A2
Rok vydání: 2019 (2. vydání – 1. vydání vyšlo pod názvem Vánoční říše)
Překlad: Adéla Bartlová