RECENZE: Nelly Černohorská, Oko čarodějnice

Článek od: ena - 11.03.2022

Oči sú vraj oknom do duše. Čím je potom zrkadlo? Oknom do ďalšieho sveta či vesmíru? Možnože iba spája náš svet so svetom niekoho iného, temného, zlého, kto čaká na príležitosť, aby sa mohol vrátiť a pomstiť sa.

Zrkadielko, zrkadielko čo mi ukážeš?
Sofia je svojrázna, drzá stredoškoláčka. Má osemnásť, takže si môže dovoliť viac, než jej o sedem rokov mladšia sestra Alica. Napriek rôznym sesterským nezhodám a dievčenským hádkam, sa majú Sofia s Alicou rady. Ich otec je policajt a mama obľubuje staré veci. S obľubou vravieva, že majú minulosť. Raz za čas aj niečo starodávne prinesie domov, ako to zvláštne zrkadlo, čo visí pri vchode. Zakaždým, keď okolo neho Sofia prejde, má pocit, že ju pozoruje.
Alica rieši školu, svoje pubertálne problémy a niekedy u nej prespí najlepšia kamarátka. Sofia zase rieši svoje nálady, knihy, od istého času aj divné sny, počúva hudbu a občas prespí u svojho staršieho milenca.
Zabehnutý stereotyp preruší zmiznutie Alicinej priateľky, ktorá zhodou okolností pár dní predtým, než zmizla, u nich zase raz strávila noc.
Podivných snov a udalostí pribúda. Nedá sa pred nimi ujsť, prepadávajú Sofiu doma aj na chate, kde trávia víkend. Možno mala vidiny, možno to bola len bujná predstavivosť, či opäť živý sen. No keď ráno na dverách chaty objaví vyrytý symbol oka vo štvorci, a to uzatvorené v kruhu, začne sa báť. Snaží sa byť realistka a symbol si vygoogli. Oko čarodejnice je starobylé znamenie. Súvisí nejako so zmiznutím sestrinej priateľky a so snami a vidinami, ktoré ju moria?

To zrkadlo v hale Sofiu mätie. Všetko znepokojujúce a divné sa odohráva práve odvtedy, ako sa dostalo do ich domu. Rozhodne sa zájsť do starožitníctva, v ktorom ho mama kúpila a spýtať sa na predchádzajúceho vlastníka. To, čo zistí, Sofii na kľude rozhodne nepridá. Ale o pohodu ju oberajú aj problémy v súkromnom živote. Cíti sa sama. Netuší, komu by sa mohla zdôveriť. Najlepšiemu priateľovi? Pochopí, uverí? Bola by za poverčivého hlupáka. No udalosti naberú spád a dotknú sa priamo Sofie a jej rodiny. Ona už vie, čo musí spraviť a je s tým zmierená. Niet inej cesty, len ak by sa dal vrátiť čas...

Strach má veľké oči
Oko čarodějnice je útla, ale pútavá kniha. Autorka sa rozhodla, že nám príbeh vyrozpráva v prvej osobe, čím dosiahla, že sa vás udalosti osobne dotknú. Precítite každý náznak tajomna, každú nenápadnú obavu aj hrôzu.
Rozprávanie sa začína okamihmi, ktoré sa odohrali takmer na konci príbehu a k hlavným udalostiam sa vraciame v retrospektíve. Pred samotným záverom sa znovu napojíme na momenty, ktorými sa kniha začala. Je to príbeh obyčajnej rodiny. Sestry sa síce občas pohádajú, no pozorný čitateľ vníma ochranné krídla staršej Sofie. Pokúša sa Alicu chrániť, dohliadať na ňu. Sama má pritom nemalé problém so svojím vlastným životom. Začali sa jej rúcať sladké predstavy o budúcnosti a stráca istoty. Do toho ešte zvláštne sny. Sú strašidelné a také živé, že sa takmer nedajú rozlíšiť od reality. Vrcholom sú zmiznutia dievčat.
Pocit niečoho zlého, zmyslami ťažko postihnuteľného ju opantáva, a hoci sa snaží myslieť pozitívne a realisticky, to, čo sa deje, ju presviedča o existencii nadprirodzena. Kde sa to zlo ukrýva a čo od nej chce?
Samotný dej je doplnený výstrižkami z regionálnej tlače, ktorá informuje o prebiehajúcich udalostiach. Tieto články pôsobia realisticky, sú doplnené autorkinými fotografiami a vytvárajú dojem, že v knižke sú opísané osudy skutočných ľudí.

Zápletka sa točí okolo zrkadla. Zo začiatku nenápadne, no neskôr sa jeho úloha, vplyv na gradovanie deja, smer napätia a negatívny dosah na postavy, nedá prehliadnuť. Hoci je hlavná hrdinka svojrázna, nie príliš vzorná mladá žena, budete jej držať palce. Spolu s ňou budete sledovať sled záhadných udalostí, postupne si zisťovať fakty a čakať, čo dostanete, keď si ich pospájate do uceleného obrazu. Nakoniec si so Sofiou prejdete fázou zmierenia sa s tým, čo musí nevyhnutne vykonať. Nebude to ľahké, no je jasné, že niet iného východiska. Zlo treba zničiť a ona je odhodlaná urobiť to, čo je potrebné a priniesť nevyhnutné obete.

Milovníci hororov by mali spozornieť a zaobstarať si túto nenápadnú knihu. Mrazivá atmosféra, divoká a svojská hrdinka, sex, hrozivé úmrtia a ťažko uveriteľné náhody a okolnosti sú navážené a dávkované tak, aby zostal čitateľ od začiatku až do konca pripútaný k temnému príbehu. Kto vie, či po dočítaní nájdete odvahu pozrieť sa do zrkadla?

Oko čarodějnice
Autorka: Nelly Černohorská

Žáner: horor