RECENZE: Peter F. Hamilton, Prázdnota – Sny

Článek od: ena - 08.04.2022

Prázdnota je pokračovaním ságy Společenství. Obsahuje tri knihy a prvá má názov Sny. Mnohí si svoje nočné videnia vykladajú pomocou snárov, alebo sa radia s médiami a hľadajú v nich skrytý zmysel. No mohli by odrážať aj realitu z inej dimenzie. V srdci našej galaxie sa ukrýva Prázdnota. Nepreniknuteľná, strašná a nebezpečná. Keď sa začne rozpínať, pohlcuje hviezdy ako jednohubky. Nuž a presne z tohto priestoru začali prenikať do snov živých bytostí zvláštne vidiny. Znamenajú hrozbu?

Inigov kult
Ľudstvo po vojne s Dokonalými vo vývoji postúpilo na vyšší stupeň. Delí sa na Prirodzených, Pokročilých a Rozšírených, z ktorých časť sa skopírovala do PNP. Teraz existujú bez obmedzení, v takmer dokonalej forme kyberpriestoru.
Civilizácia Raelov tisícročia stráži tajomnú Prázdnotu uprostred našej galaxie. Žiadna z lodí, ktoré do nej vyslali, sa nevrátila. Prázdnota zareagovala zväčšením a hviezdy aj civilizácie na pohltených planétach zmizli v temnote a zabudnutí. Doteraz nikto nezistil, čo je tento úkaz zač. Inigo je vedec skúmajúci Prázdnotu na stanici Centurion a jedinou bytosťou schopnou prijať prostredníctvom snov vízie, ktoré vysiela. Po čase sa z vidín stane náuka s miliardami stúpencov v celom obývanom vesmíre. No keď Inigo zmizne, jeho nástupca vyhlási že je čas odobrať sa do Prázdnoty. Toto rozhodnutie rozdelí spoločnosť na dva tábory. Tie v snahe podporiť alebo zabrániť letu Inigových stúpencov do Prázdnoty, spustia lavínu viacerých tragických udalostí. Je namieste položiť si zásadnú otázku. Je hrozba, že Prázdnota pohltí celú galaxiu reálna, či naše univerzum prežije a vesmírni pútnici doletia do nádherného sveta z Inigových vidín?

Kto ešte zamieša karty?
Príbeh sa odohráva vyše tisíc rokov po konflikte s Dokonalými a smrti Hvězdoplavce. Hamilton plynulo nadväzuje na predošlé romány zo série Společenství. Mnohé postavy s ktorými sa čitatelia v tejto ságe stretli, aj po vyše tisíc rokoch stále existujú, pretože si vytvorili elektronické kópie svojich osobností v kyberpriestore. Preto sa aj v tomto románe môžeme stretnúť s ľuďmi, ktorých dobre poznáme. Do deja zasahujú priamo (Paula Myo, Quatux, Justin Burnelliová), prípadne sa o nich vyskytnú aspoň zmienky a súčasťou príbehu sú ich potomkovia.

Troblum je geniálny fyzik. Stal sa však hračkou v rukách jednej z mnohých záujmových skupín PNP. Troblum pri práci pre PNP zažije vnútorný otras. Prinúti ho to premýšľať nad tým, čo sa v Spoločenstve deje a kontaktovať Paulu Myo.
Araminta sa vrhla do podnikania a divokého milostného života. Všetko by bolo v poriadku, keby sa jej nesnívali prazvláštne sny. Hoci nemá aplikované giazrno, prostredníctvom ktorého by zdieľala sny, pocity a myšlienky s ostatnými členmi Spoločenstva, predsa sa jej nočné vízie dostávajú ku všetkým...
Edeard je nadaný tovariš. Mimozmyslové schopnosti a ďalekovravu má šokujúco intenzívne. Prežije vyvraždenie dedinky Studánky a utečie spoločne s novickou Sarlanou do veľkomesta Makkathran. Nikto spočiatku netuší, aký je Edeard mimozmyslovo nadaný. Až kým to raz neuvidí celý Makkathran.
Po galaxii poletujú aj agenti PNP Marius a Doručovateľ. Pracujú pre odlišné frakcie a na dosiahnutie cieľov použijú hocaké prostriedky. Zato Aaron je veľkou neznámou. Má vymazanú pamäť, takže nevie, kým je. Vie len to, že musí nájsť Iniga a hodlá na to využiť jeho bývalú milenku. Prečo? Netuší.

Snívať je dobré... Dobré?
Hamilton nám ponúka ďalšiu zo skvelých vízií budúcnosti, intrigy aj politické hry. Zaujmú vás osudy postáv, ich morálne dilemy, hľadanie šťastia a zmyslu života. Obraz dotvárajú fantastické technológie, mimozemské civilizácie aj teraformované planéty.
Román je opäť členený na viacero dejových línií nazvaných podľa postáv a väčšina sa odohráva na planétach Spoločenstva. Všetky dejové linky, hoci sa zo začiatku javia samostatné, spolu súvisia a každá umožní čitateľovi vidieť prebiehajúce udalosti očami iného aktéra. Pomaly si tak začnete skladať kúsok po kúsku ucelený obraz zložitého príbehu a premýšľať, ako sa budú osudy hrdinov vyvíjať. Úplne odlišným je Edeard a jeho svet, v ktorom obyvatelia oplývajú mimozmyslovými schopnosťami rôzneho druhu.

Ak ste nečítali predošlé diely zo série Společenství, niektoré veci z románu Sny nepochopíte, prípadne im nebudete dobre rozumieť. Je v nej mnoho hrdinov a odkazov práve z predošlých častí ságy a dotvárajú celkové vyznenie knihy. Preto je vhodná skôr pre čitateľov, ktorí Hamiltonove romány poznajú, dokážu sa rýchlo zorientovať a pochopiť odkazy v dialógoch, vzťahy medzi postavami a vývoj technológií.

Ak patríte medzi Hamiltonových fanúšikov, neváhajte ani minútu a potešte svoje srdce prahnúce po super dobrej sci-fi. Román o snoch, hrozbe konca galaxie, tajných agentoch, plný úžasných technológií, planét na mieru, a navyše s partiou známych aj nových tvárí vás nadchne.

Prázdnota - Sny
Autor: Peter F. Hamilton

Žáner: sci-fi