RECENZE: Nezemě: Zde jsou příšery!

Článek od: Tereza Zelinová - 11.07.2022

Dámy a pánové, přistupte blíže! Uvidíte nevídané, uslyšíte neslýchané! A dost možná zažijete jedno z největších dobrodružství svého života. Díky Nezemě: Zde jsou příšery se ocitnete na neznámém ostrově, po kterém se prohánějí dinosauři, rostliny mají řádný apetit a na každém rohu se třese starobylá civilizace, aby vás mohla sníst a obětovat, ne nutně v tomto pořadí. A když se k tomu přidá ne moc optimistické proroctví, pak je téměř jisté, že tato kniha bude jízda.

Nezemě: Zde jsou příšery je třetím do češtiny přeloženým gamebookem Jonathana Greena. Po Alence v říši divů a Čaroději ze země Oz si Green vybral dobrodružství Petra Pana, kterému ale dodává náležitý říz. Stejnou péči, jako Green věnoval příběhu, dostalo i grafické zpracování knihy. Dočkáte se poctivé pevné vazby a papíru s vyšší gramáží, takže se nemusíte bát, že během zuřivého listování natrhnete stránku. Kniha má i přátelský formát, vejde se akorát do ruky a do batohu. Oceňuji také ilustrace, které jsou rozmístěny po celé knize a pomáhají s vizualizací místy dosti podrobných popisů. Obálka je ale vyvedena barevně a na první pohled nám vůbec nenapovídá, že hlavními hrdiny budou postavy z románu Jamese Matthewa Barrieho. Kev Crossley s Greenem nespolupracoval poprvé – jedná se zřejmě o dvorního ilustrátora, který prozatím ilustroval všechny jeho gamebooky.

Úvodní stránky jsou věnovány vysvětlení potřebných pravidel a základních herních principů. Poté si vyberete jednu ze čtyř předem připravených postav. Nemuset si postavy komplikovaně nahazovat je sice příjemné, ale minimálně pro mě ta volba byla poměrně náročná. Nakonec jsem si gamebook prošla dvakrát, jednou za Wendy a podruhé za kapitána Hooka. Na výběr byl ještě Petr Pan a Tygří Lilie. Na ty ale taky dojde, protože si rozhodně nemůžu nechat ujít možnost hrát za steampunkově vylepšeného Petra Pana s raketovým baťůžkem a otestovat zcela novou postavu Lilie, která jako jediná nevychází přímo z původního příběhu. Po vyplnění deníku, který si můžete volně stáhnout na stánkách Mytaga, vám už nic nestojí v cestě, abyste se ponořili do hry.
Vlastně ano. Před samotným začátkem vám doporučuji si přečíst dovednosti své postavy ještě jednou a zaměřit se především na text u symbolu, který je jedinečný pro každého hrdinu. Nejdříve jsem si myslela, že jde jen o vkusný vizuální doplněk, ale ukázalo se, že se jedná o doplněk funkční, a zabraňuje, aby například kapitán Hook četl stejné texty jako Wendy. Takže i když se vydáváte pro stejné artefakty, bude vaše dobrodružství jedinečné a nebudou vaše postavy měnit svá jízdní zvířata nebo pohlaví.
To, jak budete postupovat hrou, je zcela na vás. Můžete házet kostkami, tahat z balíčku karet nebo pravidla ignorovat a v soubojích nebo testech volit instantní vítězství. To vás ale rozhodně neuchrání před předčasným koncem, vyzkoušeno za vás na vlastní kůži. Pro první průchod jsem si zvolila Wendy Darling a rozhodla jsem se pro kostky. Protože jsem neměla žádné po ruce, stačilo do Google zadat „kostky online“ a problém byl vyřešen. K mé radosti jsem s Wendy zvládla dojít až k cíli, rozumějte přežila jsem a dostala se z ostrova. Druhý průchod by odehrán s kapitánem Hookem ve stylu instantního vítězství. A tady to bohužel nedopadlo. A vlastně se není čemu divit. Green bravurně pracuje se strachem z neznámého prostředí, v němž se pohybují zvířata, která jsou snad všechna na potravinovém žebříčku výše než vy. A hra neodpouští. Jen málokdy vám dá šanci opravit chybný krok a zahynete většinou dosti nepříjemnou smrtí. A že jich není málo, v gamebooku se nachází okolo padesáti různých konců a některé z nich jsou dokonce šity na míru přímo vámi vybranému hrdinovi. Samozřejmě, přesné číslo vám neprozradím, nepochybuji, že se k některým dopracujete sami.

Jonathan Green v mých očích odvedl dobrou práci a kvalita jeho gamebooků má vzestupnou tendenci. Od rozpačitého začátku Alenčiny noční můry ušel pořádný kus cesty. Gamebook doporučuji všem, kteří chtějí zažít mírně steampunkové dobrodružství na zapomenutém ostrově nebo prožít hrůzu z vyhynulých dinosaurů a kdoví, třeba se stát vyvoleným z legend. Připravte se na zhruba dvě hodiny zábavy, pokud se vám povede přežít všechny nástrahy divočiny, deset minut, pokud vás slupne nejbližší plesiosaurus. Ale i tak Nezemě: Zde jsou příšery stojí za vaši pozornost.

Nezemě: Zde jsou příšery!
Autor: Jonathan Green

Nakladatelství: Mytago