RECENZE: Ross Jeffery, Zůstanou jen skvrny

Článek od: ena - 31.08.2022

Jude a Kyle sú bratia a nemajú práve šťastné obdobie. Pozerali sa, ako zdĺhavo a vyčerpávajúco zomierala ich matka. No netušili, že matkina smrť nebude ani zďaleka to najhoršie, čo ich postretne. Krátko po pohrebe zastavilo pred domom auto a vystúpili z neho traja strýkovia. Lucius, Dwight a Lenny vtrhli do pokojného detstva chlapcov a zmenili ho na peklo.

Diabli v ľudskej koži
Po smrti matky sa o bratov mal starať ich otec Abe. Aj sa staral, no iba o to, aby mal vždy po ruke plnú fľašu whiskey. To by sa ešte dalo vydržať, veď opitých otcov má kdekto. No otec poskytol domov aj bratom svojej mŕtvej ženy. Lucius a Dwight boli jej skutoční súrodenci, Lenny bol iba dlhoročný kámoš, ktorému označenie strýko akosi automaticky prischlo. Matka bola akousi hrádzou medzi bratmi a strýkami. Avšak po jej smrti sa peklu otvorila brána ich domu dokorán.

Pomsta je možno sladká, no v tomto prípade je dobre premyslená. Trvalo roky, kým sa Jude odhodlal splniť sľub, ktorý dal bratovi a pomstil sa. Od každého trýzniteľa si vzal talizman, niečo, čo ho vystihovalo. Pripomína mu bolesť, ktorú im ten človek spôsobil a stal sa pripomienkou toho, že bez takýchto beštií je na svete krajšie. Netreba ich ľutovať. Jude to vie a pamätá si aj jedinú múdru vec, ktorú od Dwighta počul. „Prasatá zožerú všetky sračky, ktoré nájdu, proste prírodný smetiak... vôbec nie sú vyberavé!“ Preto sa práve divé svine stanú súčasťou jeho plánu. Preto svoje obete, či skôr mučiteľov, postupne vyhľadáva a dopriava im pocit bezmocnosti, muky a strach, aké zažívali s bratom v detstve. Uvedomia si aspoň vtedy, čo chlapcom spôsobili?

Je to sila...
Deti a zvieratá v literatúre a filmoch sú vždy vnímané oveľa citlivejšie než dospelí. Tento príbeh je celý o dvoch deťoch, Kyleovi a Judeovi. Bratia, ktorí prišli o matku a prežívajú to najhoršie obdobie, sú konfrontovaní so surovosťou a nespravodlivosťou života v takej miere, že to poznačí ich duše, telá aj mysle do konca života. Ten však môže prísť oveľa skôr, ako dospejú. Zneužívanie detí je citlivá téma a nie každý autor ju dokáže spracovať tak, aby nepohoršil, nedráždil, neznechutil. Novela Zůstanou jen skvrny je príkladom toho, že sa takýto príbeh dá napísať realisticky a pritom citlivo. Hoci je čitateľovi od samého začiatku jasné, čo sa v rodine deje, nikde nenájdete žiaden opis týchto hrôz. Len následky, zlomené nosy, modriny, utrpenie duše a tela je z textu každému úplne jasné.
Román je opis pomsty vykonanej na štyroch ľuďoch. Na tých, ktorí mali byť chlapcom oporou, chrániť ich, no namiesto toho ich zničili dôsledne, až do poslednej bunky. V dvoch dejových líniách sa súčasnosť strieda s retrospektívou, v ktorej nám hlavný hrdina Jude, teraz už dospelý, rozpráva o svojom osude. Nie je to ľahké čítanie, je možné, že citlivejšie povahy knihu nedočítajú.

Jude spomína na matku, brata aj prežité útrapy spojené s rodičovským domom. Postupne čitateľom odhalí všetky zverstvá, ktoré na nich strýkovia spáchali s tichým súhlasom večne na mol spitého otca. Vidíme zlomené detské dušičky. Fyzické týranie ich dohnalo až k otupenosti a necitlivosti. Snažia sa prežiť, pretože všetko ostatné je nedôležité. Ale aj to prežitie po čase prestane dávať zmysel. Prečo žiť, keď každý deň, každá hodina prestavuje len utrpenie?
Jude sľúbil, že sa pomstí a rozpráva nám o odplate, ktorá v ňom dozrievala mnoho rokov. Rástla, bujnela a predsa sa mu v mysli usídlili, okrem spomienok na milovaných mŕtvych, aj pochybnosti. Autor veľmi presne vykresľuje myseľ zlomeného dieťaťa aj dospelého, ktorý túži po pomste, no zároveň si niekde v hĺbke uvedomuje, že týmto aktom pošpiní sám seba. Tie škvrny sa nedajú zmyť, zostanú jeho súčasťou navždy. Judeova bolesť je hlboká, je to krvácajúca rana a bolí tak, že sa občas nedokáže nadýchnuť. Nosí ju so sebou, trpí a stráca vôľu žiť. Judeova duša, a nielen ona, je plná hlbokých zárezov a on vie, že sa zrejme nikdy nezrastú. Pomôže mu pomsta aspoň zabudnúť?
Tí, ktorí sa dopúšťajú zneužívania a fyzického týrania svedomie nemajú. Sú to psychopatické osobnosti a takéto konanie považujú za normálne. Majú hrubú silu, ktorou si dokážu podmaniť slabé detské telá aj mysle. Sú to sebecké amorálne bytosti a v spoločnosti by nemali mať miesto. No po svete ich stále chodia tisíce.

Deti a zvieratá by sa nikdy nemali týrať, mučiť a zneužívať. Napriek tomu je to pre mnohé každodenná realita a okolie, žiaľ, zatvára oči.
Ak máte citlivú povahu, knihu Zůstanou jen skvrny nečítajte. Tento príbeh je taký silný, že čitateľa dokáže zasiahnuť na tých najcitlivejších miestach a rozdráždi ich tak, akoby ste si nasypali soľ do čerstvej rany. Budete nenávidieť, plakať, budete zúriť a priať si mať moc niečo zmeniť. Možno to aj v reálnom živote skúsite. Nechajte sa teda zasiahnuť príbehom dvoch bratov, ktorých detstvo bolo utrpením. Priviňte svoje ratolesti a urobte všetko pre to, aby boli šťastné. Je to právo každého dieťaťa, no nie každému je dopriate šťastným naozaj byť.

Zůstanou jen skvrny
Autor: Ross Jeffery

Žáner: horor