RECENZE: Miroslav Pech: Rytíř

Článek od: ena - 04.10.2022

Malý chlapec náhodou zistil, že na povale domu, v ktorom býva, žije duch zavraždeného dievčaťa. To by nebolo také zlé, duch už nič necíti a okrem toho sa pre neho dievčatko Františka stalo najlepšou priateľkou. Ibaže raz mu priateľka prezradí, že sa čoskoro to, čo sa stalo jej, stane aj jemu. Je na rade...

Dych smrti
Jirka Rachota je asi osemročný chlapec a so svojimi rodičmi žije na samote v lese. Svojho otca musí oslovovať pane. Pozná iba chalupu a dvor. Z okna izby pozoruje dvoch pánových dobermanov, Daria a Lucia. Rodičia netušia, že na povale prebýva duša mŕtvej Františky, Jirkovej jedinej priateľky. Dievča na rozdiel od Jirku chodilo do školy a často mu rozpráva príbehy o odvážnych rytieroch alebo o nich číta z kníh. S tými sa chlapec stotožňuje a predstavuje si, že on sám je odvážny bojovník. Práve Františka ho jedného dňa upozorní na hroziace nebezpečenstvo a pomôže mu ujsť. Lenže... Je to útek nielen z domu hrôz, ale cez Medzistenu aj v čase. Tak sa Jirka ocitá v meste Kamenné Stromy v tele dospelého muža. Časový posun však ovplyvnil výlučne jeho fyzickú podobu, preto v hlave dvadsiatnika sídli myseľ a duša osemročného dieťaťa. Pamätá si, čo Františke sľúbil. Má za úlohu nájsť ju, sledovať únoscov a zabiť ich...

Vo veľkom svete
Jirka doteraz poznal len dom, v ktorom žil. Teraz objavuje skutočný svet. Niekedy je to príjemné, inokedy bolestivé zoznámenie s realitou. Pri stánku s hotdogmi spoznáva Vanesu. Ukáže sa, že to bolo osudové stretnutie. Vanesa sa so svojím priateľom Dušanom Jirku ujmú. Teda, je to skôr Vanesa, ktorá sa o chlapca v mužskom tele stará a ktorej sa Jirka zdôverí s úlohou, ktorou ho Františka poverila. Dušan ťažko nesie priateľkinu starostlivosť o cudzieho chlapa a dlho neverí jeho príbehu. Chvíľu potrvá, kým si uvedomí, že Jirkov mentálny vek je vekom decka. Dušan vlastní niekoľko mečov aj výzbroj stredovekého rytiera. Jirka je fascinovaný a na prvý pohľad sa zamiluje do jednej zbrane z Dušanovej zbierky. Má pocit, že ak ju bude držať, stane sa z neho rytier z Františkiných príbehov.

Splnený sľub
Čas letí. Jirka vie, že deň Františkinho únosu sa blíži a je len na ňom, či zachráni ju, seba aj množstvo detí, ktoré by mohli ešte uniesť a zavraždiť. Dušan je síce skeptický, no rozhodne sa výpravy zúčastniť. Treba najskôr vytipovať, kde chalupa – väzenie leží, pripraviť plán a prichystať zbrane. Ako skutoční rytieri. Nabrúsia si meče, oblečú krúžkové košele, no keďže Rachota vlastní zbraň, bolo by fajn mať nejakú v zásobe.
Kone pod kapotou sa rozbehli a trojica rytierov sa vydala zachrániť unesenú Františku a všetky ohrozené nevinné deti sveta.

S detskou dušou
Miroslav Pech nám ponúka trošku netradičný román s postavou ducha, časovým posunom, ladený na hororovú nôtu a zároveň aj hrdinský rytiersky epos v predstavách osemročného chlapca. Postavy sú to hlavné, čo hýbe dejom. Od začiatku vieme, aká je Jirkova úloha. Ale ostatné postavy dávajú chlapcovmu sľubu a jeho naplneniu šťavu a chuť. Každý je iný. Dušan je žiarlivý chlap, ktorý sa síce vo voľnom čase na rytiera iba hrá, no zachová sa ako pravý šľachtic. Podá pomocnú ruku, neváha priniesť obete, hoci od začiatku vie, že nebudú malé. Vanesa si prežila svoje vlastné peklo, strávila na ulici dosť času na to, aby vedela prejaviť Jirkovi empatiu a pomôcť mu.
Horová časť sa nesie takmer v lovecraftovskom duchu. Neznámy kult, vesmírna entita, deti unášané kvôli obetiam. Dom hrôzy ležiaci na samote v hlbokých lesoch. Autorovi sa podarilo dobre vystihnúť strach a hrôzy, ktoré takéto prostredie a činy zanechajú v detskej duši.

Jirkovo telo prechodom cez Medzistenu dospelo, no mozog nie. Všetko vôkol neho je nové, neznáme. Žiaľ, svet pozná iba z niekoľkých knižiek a v živote dospelého človeka sa nedokáže zorientovať. Tu je autor často láskavý, vystihuje jemnú a čistú dušu dieťaťa, hoci sa nachádza v tele zrelého muža. To dieťa túži po šmýkačke, hojdačke, lození po preliezkach a pri pohľade na krásne autíčko je vo vytržení. Tento hravý chlapec je pilierom celého rozprávania. Odvaha, ktorú dokáže preukázať, snaha dodržať sľub daný niekoľko rokov mŕtvej kamarátke, to, ako sa statočne pasuje s problémami veľkého sveta, do ktorého sa nečakane dostal. Pre Jirkovu statočnosť je názov knihy skutočne výstižný. Hoci je dieťa, stal sa pravým rytierom a bez zaváhania ide zachrániť svoju jedinú priateľku.
Práve kontrast a zároveň nečakaný súlad charakterov postáv je to, čo čitateľa na príbehu upúta najviac.

Rytier je román obohatený o nečakaný prvok, ktorým je detský pohľad na svet a jeho krutosť. Do hororového základu vnáša takmer rozprávkový rozmer hrdinstva, rytierstva, odvahy a silného priateľstva, ktorý čitateľovi pripomenie vzácne hodnoty, kvôli ktorým sa po stáročia žilo aj umieralo.

Rytíř
Autor: Miroslav Pech

Žáner: triler / horor
Vydavateľstvo: Martin Štefko – Golden Dog
Počet strán: 204
Väzba: brožovaná 
Cena: 249 Kč

Přidat komentář