RECENZE: Tomáš Sekerka, Otrok megaměsta

Článek od: ena - 20.10.2022

Posledného nájazdníka, Erika zajali. Vedci z megamesta mu implantovali čip, ktorý im má zabezpečiť jeho poslušnosť a lojalitu. Kam sa na tieto sofistikované metódy hrabú neľútostné zákony púšte a klanu? Nerátajú však s Erikovým odhodlaním uniknúť. No nebude utekať sám. V megameste žije aj jeho nevlastná sestra Nikkol, ktorú chce zobrať so sebou. No čaká ho nielen boj s vyspelou technikou, ale aj stret s Rubínovým bohom...

Otrok bez vôle.
Erikovo doráňané telo napravili, zošili a snažia sa ho uzdraviť. Erik nechápe, prečo to robia, veď je nepriateľ a mali by ho popraviť. No tí, ktorí sa ho rozhodli oživiť, mu nedali na výber. Do tela mu vložili čip a on sa stal bábkou v ich rukách, hračkou určenou na zabíjanie nepohodlných. Avšak Erik je zocelený púšťou, drsnými zákonmi klanu aj neustálym bojom o holú existenciu. Nevzdáva sa nádeje, že ujde. Podarilo sa mu obísť príkazy, ktoré mu dáva implantát. No rozhodol sa hrať na poslušnú bábku a robiť to, čo mu mocní Next Yorku prikážu. Šokom je pre neho jedine zistenie, že nevlastná sestra Nikkol, ktorú roky považoval za mŕtvu, žije.

Z Erika je nájomný vrah. Svoje obete zabíja veľmi vynaliezavo, čo posúva jeho kariéru rýchlym tempom vpred. Dokonca je na neho zvedavý aj prezident a šéf TechCorpu v jednej osobe. Stretnutie s ním neprebehne tak, ako si Erik predstavoval. Neodbytne sa mu do hlavy tlačí otázka, kým prezident v skutočnosti je a či je ešte stále človekom? Nikkol sa stáva Erikovou slabinou. Je to jeho jediná rodina a zároveň minulosť, ktorá sa dá ľahko využiť proti nemu.

Aj nádej sa dá zabiť
Po tom, čo sa odohralo v prezidentovej pracovni, sú Erik, Nikkol a jej manžel na úteku. Rubínový sa totiž rozhodol vpadnúť na Zem a pohrať sa s ľuďmi. Je to masaker. Clona zmizla a ľudia vidia prvýkrát v živote modrú oblohu. No to, čo z nej zostupuje, prináša temnotu a smrť. Chápadlá Ribínového boha búrajú mesto, vnikajú do tiel obyvateľov a ničia všetko, čo sa im dostane do cesty. Trojica uteká do bývalého Nikkolinho laboratória. Potrebujú prísť na to, ako Ribínového zabiť. Cesta bude pridlhá a extrémne nebezpečná. Poletia, pôjdu pešo aj vlakom. V automatizovanej továrni objavia najmodernejšie zbrane a kyborgov. Erikovi začína dochádzať, čo sa to deje. Za pätami majú vojsko, stroje aj technológiu, pretože tí všetci slúžia Rubínovému. Laboratórium je v meste plaviacom sa po mori. To sa potápa a trojici dochádza munícia aj optimizmus. Vzdajú to, či sa budú biť a dúfať, že prežijú?

Dočkali sme sa...
Po úspechu prvej knihy, Nájezdník z pustiny, sme netrpezlivo očakávali jej pokračovanie. Tomáš Sekerka nesklamal a my sa s Erikom, Nikkol a Clonou stretávame znovu, aby sme spoločne zavŕšili ich osudy.

Pri čítaní prvého príbehu sme si kládli mnoho otázok. Kto je Rubínový boh a čo zamýšľa spraviť s ľuďmi? Odkiaľ sa vzala Clona, a aké to je nepoznať modrú oblohu? Otrok megaměsta nám našťastie prináša vytúžené odpovede.

Vrátime sa do starého známeho Next Yorku plného protikladov. Spoznáme chudobné štvrte aj luxusný život boháčov a ocitneme sa aj v pustine tohto postapokalyptického sveta. Nájezdník z pustiny aj Otrok megaměsta sú plné vyspelej techniky, zbraní aj UI, bez ktorej sa civilizácia tej doby nezaobíde. Nad hlavou nám opäť zažiari nachová Clona, a ak na ňu budeme dlho hľadieť, staneme sa od nej závislí.

Jediným problémom je to, že kým v Nájezdníkovi sme autorovi verili každé slovko, v Otrokovi megaměsta s tým budeme mať občas problém. Autor totiž často siaha po najjednoduchších riešeniach problémov a bezvýchodiskových situácií do ktorých sa postavy dostali, nehľadiac na to, či sa v ponúkanom riešení dá nájsť nejaká logika...
Erik všetko prežije, nanoboti ho dokážu takmer vzkriesiť z mŕtvych. Prestrieľa sa každým nebezpečenstvom, vždy niekde leží vhodná zbraň, cesta a správne riešenie. Prípadne sa objaví niekto, kto vedel, kde hrdinov nájde, aké zbrane, lieky, či iné potrebné veci má so sebou priniesť. Rovnako je zvláštne, že školou nepobozkaný Erik dokáže prekonať špičkový elektronický implantát, ktorým ho ovládajú.
Sem – tam tieto riešenia zapadnú do koloritu vzdialenej postapokalyptickej budúcnosti, no čitateľ sa aj tak nedokáže zbaviť pocitu, že je to len lacná snaha autora dostať postavy tam, kde ich potrebuje mať. Škoda. Nájezdník z pustiny bol skvelým debutom, ktorý ste nedokázali pustiť z rúk. Otrok megaměsta je síce veľmi akčný, preplnený skvelou technikou, zbraňami od výmyslu sveta, osobných súbojov aj prekvapivých zvratov, no žiaľ, nedosahuje kvalitu a logickú premyslenosť svojho predchodcu.

Ak máte radi techniku, svet poznačený katastrofou či tvrdé súboje a naháňačky, neváhajte. Navyše si užijete svojský humor či drsné hlášky hlavných postáv a logické prešľapy vám možno vôbec nebudú vadiť.

Otrok megaměsta
Autor: Tomáš Sekerka

Žáner: sci-fi