RECENZE: Jamie Sawyer, Odpadlík

Článek od: ena - 06.02.2023

Hlbiny vesmíru sú nebezpečné. Ukrývajú sa v nich čierne diery, no hlavne teroristická organizácia Černá spirála. Tá podniká čoraz častejšie a bezohľadnejšie útoky. Nezastaví sa ani pred vraždením civilistov. Práve ona môže za to, že sa nováčikovia pod velením poručíčky Keiry Jenkinsovej ocitli v nemilosti velenia.

Sebavedomí zelenáči
Keira Jenkinsová je veteránka zo slávnej Lazarovej légie. Práve ona dostala na povel pár totálne neskúsených zelenáčov. Sú mierne neschopní, nepripravení, no sebavedomia majú na rozdávanie. Hovoria si Dingovia a nesúrodejšiu tlupu by ste v Mliečnej dráhe a priľahlých galaxiách ťažko našli. Lopezová je dcéra senátora, Feng je klon, Zero je najdúch a vojnová sirota s fóbiami, Novak je bývalý trestanec kdesi z Ruska a fešák Riggs bývalý pilot.

Dingovia nie sú obyčajní vojaci. Patria ku kontroverzným oddielom duplikantov. Človek leží v nádrži napojený na kopu prístrojov, ktoré jeho myseľ prenesú do umelo vyšľachteného a geneticky vylepšeného klonu – duplikanta. Ten je plne vyzbrojený a má povolenie zabíjať... a zomrieť. Kým ľudia žijú ďalej, klony v boji umierajú. V tom je ukrytá krása nesmrteľnosti, ktorá tak dráždi odporcov duplikantov.

Zákon padajúceho hov...
Dingovia sa chystajú na výsadok. Vesmírnu stanicu Daktar obsadili teroristi z Černej spirály. Keďže sú jediní, komu sa podarilo na Daktar dostať, Jenkinsová neuposlúchne rozkazy a pokúsi sa oslobodiť rukojemníkov. Akcia dopadne katastrofálne. Nikoho nezaujíma fakt, že spravodajcovia zatajili dôležité informácie, či to, že ľuďom pomáhali nebezpeční Krellovia, mimozemská rasa, s ktorou pozemšťania roky bojovali. Dingovia sa majú stať obetným baránkom. Jenkinsovej dokonca hrozí basa.
Zachráni ich veliteľ rozviedky Sergkov. Dingovia sú preradení k spravodajcom a odletia na vzdialenú stanicu North Star. Je to len kúsok od nebezpečného Maelstromu, hneď pri Fragmentnej bráne, ktorá dokáže spojiť dva rôzne konce vesmíru.

Ja tajím, ty tajíš, oni/ony taja
Sergkov Dingom o ich úlohách a cieli misie nepovedal ani slovo. Partička sa dozvedá len to nejnevyhnutnejšie, a aj to pár minút pred akciou. Jediné, čo sa im na tom všetkom páči, sú noví duplikanti s ich výzbrojou a výstrojom. Na North Star zažijú pár skutočne horúcich okamihov, keď stanicu obsadia bojovníci Černej spirály. Jenkinsovej je jasné, že teroristi vedia o cieli ich cesty a misie oveľa viac, ako oni sami.
Balíček, ktorý na North Star mali vyzdvihnúť, majú na palube. Síce nie kompletný, no pre bojové úlohy to stačí, pretože tým balíčkom je geneticky upravený Krell, agresívna a bojová mimozemská rasa. Krell si dal meno Odpadlík a je extrémne nebezpečnou zbraňou. Otázkou je, aké má s Odpadlíkom Sergkov plány?

Spravodajcovi horí pod zadkom. Vtedy veliteľka ich materskej lode Santa Fe, Carminová, pomôže dlhoročnej priateľke Jenkinsovej získať od Sergkova informácie. Carminová jediná ho totiž dokáže uzemniť. Konečne sa Dingovia dozvedia o úlohe, ktorá ich čaká.
Sergkov má odvážne plány. Dingov aj posádku Santa Fe čakajú krušné chvíle. Stretnú sa nielen s bojovými Krellmi, prospektormi, pirátmi a inými nekalými živlami žijúcimi na okraji vesmíru. Čaká ich hlavne stret s teroristami z Černej spirály. Všetko skomplikuje ešte zradca, ktorého majú medzi sebou. Osudom Dingov je lietať medzi planétami, plniť rozkazy a snažiť sa zastaviť neznámu nákazu, ktorá sa začala šíriť vesmírom. Budú zas a znovu zomierať v telách duplikantov, v tom menej šťastnom prípade to bude definitívna smrť vo vlastnom tele. Možno príjmu Odpadlíka za člena tímu a snáď zistia, čo bola zač tajomná civilizácia Fragmentov. Zostali po nej len brány, ktoré umožňujú pohodlne a rýchlo lietať do ktorejkoľvek časti nekonečného univerza. My im môžeme len držať palce...

3,2,1, štart!
Odpadlík je prvá časť série Večná vojna a zdá sa, že to bude poriadne napínavé čítanie. Dej románu má rýchle tempo, je akčný a v tých pomalších častiach nám autor necháva čas zžiť sa so svetom a postavami jeho príbehu. Tým, ktorí si zakladajú na zrozumiteľnosti bojových scén, budú niektoré zrejme pripadať ako jedno neprehľadné klbko navzájom sa tlčúcich postáv.
Ak ste typ, ktorý si tieto pasáže nepotrebuje predstaviť do detailu, budete maximálne napätý a bojové výsadky Dingov vás skvele zabavia.
Svet Odpadlíka funguje perfektne, rovnako aj hrdinovia. Sú rôznorodí, povahovo aj prostredím, z ktorého pochádzajú. Ich životy boli natoľko rozdielne, že spoločne tvoria pútavú partiu, ktorá si čitateľa dokáže získať na svoju stranu. Potom stačí už len sledovať, ako sa z neskúsených zelenáčov stávajú dokonale fungujúce bojové mašiny.
Pomedzi akčné pasáže nám Jamie Sawyer umožňuje spoznať postavy aj z ich ľudskej stránky. Súkromie, minulosť, prehry aj úspechy. Prežijete s nimi lásku, sex... všetko, čo ich kedy postretlo.

Román má zo začiatku jednoduchú zápletku, ktorá sa však postupne zamotá a prinesie mnoho nezodpovedaných otázok. Tie sa vyriešia v ďalších pokračovaniach, na ktoré sa my, čitatelia, môžeme len tešiť.

Fanúšikovia sci-fi pozor, pozor! Chcete objaviť nové svety, civilizácie a výdobytky techniky? Siahnite po Odpadlíkovi. Román vás prenesie do vzdialenej budúcnosti a spoločne s Dingami odletíte až na okraj galaxie, do Prúdu, čo by kameňom dohodil od bázeň vzbudzujúceho Maelstromu. Budete sa môcť pozerať, ako v ňom miznú hviezdy s ich planétami. Našťastie, vy zostanete v bezpečí...

Odpadlík
Autor: Jamie Sawyer

Žáner: sci-fi
Vydavateľstvo: Fantom Print
Rok vydania: 2022
Preložil: Tomáš Slavík
Počet strán: 318
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-7594-117-6
Cena: 349 Kč
 

Přidat komentář