RECENZE: Gavin G. Smith, Zvláštní operace Z

Článek od: ena - 15.02.2023

Píše sa rok 1987, svetom hýbe studená vojna a deväť skvele vycvičených indivíduí z roty Specnaz vykonáva špeciálne úlohy všade po svete. Háji socializmus, bojuje proti USA a kapitalizmu, ktorý predstavuje. Skrátka robia všetku tú špinavú robotu, ktorú nikto iný robiť nechce. V Kremli však nastali zmeny a Specnaz sa stali nepohodlnými. Boli vyslaní na novú misiu. Všetkým členom jednotky je jasné, že s ich návratom sa neráta...

Súdruhovia a súdružky
Kapitán Vadim „Nemluvně“ Skorlenskyj má ťažkú úlohu. Jednak boje v Afganistane nie sú pre slabé povahy, a jednak sa mu do velenia pletie akýsi mladíček z KGB. Súdruh arogantne požaduje vyvraždiť dedinu plnú civilistov, no Skorlenskyj situáciu vyrieši svojsky.
Problém nastane až v momente, keď je popravený Gorbačov a na jeho miesto nastúpi šéf KG, ktorý je tvrdým zástancom radikálnych riešení. Nad členmi Specnaz sa sťahujú mraky. Nová misia nepekne zapácha a každému z členov komanda je jasné, že nad nimi vyriekli ortieľ. No poslušní rozkazom idú na miesto určenia, do kapitalisticky prehnitých USA. Napriek tomu idú na nádražie Grand Central a v úschovni otvoria určenú skrinku. Von sa tak dostane niečo, čo zmení chod sveta.

Ja som zombík a ty budeš tiež
Vadim cíti zradu. Od velenia, od spojky v Amerike, od celého sveta, no aj tak pokračuje v akcii. Realita je však horšia, než predpokladal. Okrem toho, že na stanici už čaká FBI komando, to, čo uniklo zo skrinky v úschovni, šokuje aj samotných Rusov. To niečo spôsobilo, že sa mŕtvi zdvíhajú zo zeme a požierajú tých, ktorí prežili. Členom Specnaz pomaly dochádza, na čo ich zneužili. Svet, ako ho poznali, skončil vďaka hajzlom zo ZSSR. Medzi nemŕtvymi sa ocitne takmer celý oddiel. Oni sú tvšak tvrdo vytrénovaní, čo im zrejme pomohlo neskončiť ako nemysliace zombie monštrá. Situácia nimi riadne otrasie. Vadim začne plánovať novú misiu, pomstu tomu, kto má túto apokalypsu na svedomí. Specnaz sa po vzájomnej dohode vyberú na dlhú cestu smer Kremeľ. Kým prejdú cez New York a nájdu dopravný prostriedok, ktorý ich prevezie cez Atlantik, dostanú hlavné slovo ich zbrane, pretože treba zneškodniť množstvo nemysliacich nemŕtvych.

Princezna a Lebka sú odstreľovači, Fräulein zase Vadimova zástupkyňa. Gulag je bývalý väzeň z gulagu a zrejme najproblémovejší člen komanda. Vidlák prišiel z vidieka a Mongol je ich zdravotník. Vadim svojho prvého človeka zabil v deviatich rokoch. Ešte k nim patrí Bažant, mladý kozák, ktorý sa snaží zapadnúť.

My Bonie is over the ocean
Dostať sa z USA do Moskvy, bude ťažké, keďže ich mŕtve telá zrejme nebudú držať pokope večne. Rovnako treba počítať s tým, že nákaza sa rozšírila aj v Európe a život sa aj tam zastavil. Napriek tomu obsadia loď a preplaviť sa do Británie. Vadim aj ostatní cítia akúsi zodpovednosť za cestujúcich, ktorých v istom zmysle uniesli. Pomáhajú im aj cestujúci, hispánka María a  policajt Harris. Živí nie sú z prítomnosti zombíkov na lodi nadšení. No viaceré, doslova hororové udalosti, ich dokonca stmelia. Keď po pristátí pri brehoch Británie cestujúcich unesú muži v uniformách esesákov, pokladajú si ruskí vojaci za povinnosť ísť a oslobodiť ich. K slovu sa opäť dostáva ich špičkový výcvik a zbrojný arzenál. Tentokrát budú bojovať nielen so zombíkmi, ale aj so živými nepriateľmi...

Zombieapokalypsa
Zvláští operace Z je príbeh o zombie. Hoci sa v tomto žánre už pravdepodobne nedá nič nové vymyslieť, je to vynikajúce čítanie. Príbeh je premyslený a skvele napísaný, takže s hrdinami idete z akcie do akcie a jedného průseru do druhého.
Vrátime sa v čase a vrhneme sa do alternatívnej reality, odohrávajúcej sa v roku 1987. Zúri studená vojna, prezidentom je Gorbačov, perestrojka zachvátila ZSSR a ozbrojený konflikt Afganistan. Starší si zaspomínajú, reálie románu im budú blízke, pretože tie časy zažili a mladší dostanú možnosť živo si predstaviť, aké to vtedy bolo.
Postavy členov Specnaz sú svojské. Každá má iné sny aj minulosť. To, čím sú spojení, je smrť a rodinná súdržnosť. S ich návratom z bojového nasadenia sa neráta. Tento fakt skupinu prekvapí, no roky ideologického vymývania hláv ich pripravili prinášať pre obranu socializmu obete. Avšak zistenie, na čo boli zneužití ich zo sna o komunistickej spoločnosti spoľahlivo preberie. Čitateľ so záujmom sleduje myslenie aj pomalý prerod hlavných aktérov nielen v nemŕtvych, ale aj v bytosti, ktoré si uvedomujú apokalypsu, ktorú spustili. Bolo to nevedomky, no niekde v hĺbke vedia, že s koncom spoločnosti podvedome rátali, pretože mali mnoho indícií, že sa to stane.

Odolnosť voči násiliu a silná vôľa z nich urobili bytosti, s ktorými sa v plánoch Sovietskeho zväzu nerátalo. Dojemne sa starajú o spolupasažierov, chránia ich a snažia sa koexistovať. Jedni s vedomím, že loď je plná čerstvého mäsa a oni majú neskutočný hlad, druhí s vedomím bezmocnosti, degradovaní na možný obed či večeru.
Navzdory okolnostiam dokážu proti spoločnému nepriateľovi spojiť sily, vydolovať zo seba zvyšky ľudskosti, zatlačiť strach a pomáhať si.

Ak ste milovníkmi zombíkov a všetkého, čo sa okolo nich točí, určite neprehliadnite Zvláštní operaci Z. Nájdete napätie, akciu a zároveň aj čosi hlboko ľudské, čo sa pohrá s vašimi citmi.
Jediné, čo sa knihe dá vytknúť, je redakcia. Nájdete viacero preklepov či rukou písané čísla strán. Našťastie to neznižuje zážitok z čítania.

Zvláštní operace Z
Autor: Gavin G. Smith

Žáner: horor
Vydavateľstvo: Planeta9
Rok vydania: 2022
Počet strán: 307
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88321-88-0 

Přidat komentář