RECENZE: Daniel Gris, Lars mele maso

Článek od: Monika Slíva - 04.05.2023

Všechno musí jednou skončit, ačkoliv u detektivních sérií si člověk (ani autor) nemůže být nikdy jist. Tohle je dlužná recenze a já hrozně nerada dělám dluhy. Naštěstí kniha není démon a neumí vás proklít, když nejste schopni úplně včas dostát svému závazku. Autor by sice mohl, ale pan Gris by na mě spíš poslal svoje bodyguardí mazlíky, jak mi zkraje rád vyhrožoval, protože magií určitě nevládne. I když, jak se to vezme… Daniel Gris je totiž virtuální entita, tajemné alter ego člověka, jehož skutečnou identitu znají jen vyvolení, a když jsem psala recenzi na první díl Larsovy série, marně jsem se snažila uhádnout, kdo se za autorem (jehož životopis je řádně nadsazený) skrývá. Dodneška to nevím a v tom nejspíš tkví ten náznak magie, kterou mám na mysli. Neznáme se a nikdy jsme se nepotkali. Nedělá autogramiády, ani se neúčastní křtů a knižních veletrhů – nebo možná ano, ale jako někdo úplně jiný. Přesto jsme se éterem dost skamarádili a leccos o sobě víme, dělala jsem s ním i rozhovor. No a kdo to má, zajímavé kamarádství s osobou, která neexistuje!?

S Larsem jdu do recenze popáté a nejspíš naposledy, přičemž vám neprozrazuju žádné tajemství, protože se tím nechal slyšet i sám autor na internetech. Jenže… vlk taky sliboval, takže budu věřit, že se s tímhle neohroženým hrdinou, co skáče do průšvihů s rozběhem, ještě v budoucnu znovu potkám, nebo že se od Daniela Grise dočkám nějakých jiných zajímavých knih.

Tentokrát Lars mele maso. I když je daleko víc sám pomlet, neboť se řízením okolností, ale zároveň vědomě přimotá k ilegálním zápasům, ve kterých je dovoleno vše a občas je potřeba odstranit nějakou tu mrtvolu. Z různých důvodů nedokáže odmítnout prosbu svého dávného přítele Bena, jehož syn je již delší dobu nezvěstný a policie s tím nic nedělá. Benův syn Sam se živí jako vyhazovač, ale zjevně mu to bylo málo a stopy přivedou Larse až do zápasnického ringu, ve kterém neplatí žádná pravidla. Čím déle se ve smrtícím bahně pohybuje, tím víc je mu jasné, že jestli překročí jistou hranici, nebude už cesta zpět a ten marast ho zcela pohltí. Chce zjistit, co se stalo se Samem, protože to mu velí jeho buldočí povaha, ale zároveň chce přežít a to nebude pro stárnoucího ranaře zas taková legrace, jak by se na první pohled zdálo. Některé spálené mosty už se nedají zpátky postavit.

Dostanete všechno, na co jste se těšili a ještě o trochu víc. Pátý Larasův případ je ještě o kousek neuvěřitelnější než ty předchozí, ale prostě vás bude bavit. Noirová syrovost, zajímavé vedlejší postavy i figurky, co se jen mihnou a pořád stejně paličatý hlavní hrdina, co vybíjí energii a zároveň nejlépe přemýšlí při mlácení do bicích v odhlučněním sklepě, to je všechno součástí základního balíčku. Zvraty vystavěné do logické skládanky, šílená rozhodnutí a překvápka, která uchystal svým protivníkům i (ne)čekaný závěr se opět nijak nevymykají z vysoko nastavenému standardu detektivně thrillerového čtiva. Pokud jste na tuhle recenzi narazili náhodou, určitě si přečtěte sérii pěkně celou a mleté maso si nechte na závěr, protože tak to mají mazlíčči rádi a rozhodně se vám to bude lépe číst. Jednotlivé díly se ale určitě dají číst i samostatně a zcela nezávisle, takže jestli chcete číst od konce, je to jenom a jenom na vás.

Daniel Gris
Lars mele maso

rok vydání: 2022